Bescherming van buitengebied en cultureel erfgoed

Meierijstad heeft niet alleen een bloeiend bedrijfsleven met grote nationale en internationale uitstraling, maar ook een groot scala aan boerenbedrijven. De foodsector in de volle breedte zou je kunnen zeggen. Maar vele boeren hebben het in deze tijd verre van gemakkelijk, met slachtoffers die het in de toekomst niet gaan redden. Als SP pleiten we voor een duurzame landbouw en veeteelt en een eerlijke prijs voor de producten. Waarbij kwaliteit voorop staat en ecologische waarde prioriteit heeft. We juichen initiatieven als de verspilling­fabriek dan ook van harte toe.

Grootschaligheid enerzijds en het verdwijnen van kleinere bedrijven aan de andere kant hebben ook hun impact op de omgeving waarin we wonen. We moeten zuinig zijn op het vertrouwde landschap dat onze streek kenmerkt. We zijn wel Meierijstad geworden, maar daar wonen boeren, burgers en buitenlui. En voor al die inwoners willen we oog hebben en opkomen.

Dit wil de SP:
  • Harmonie tussen boerenbedrijven en de omringende natuur. Goede afwegingen van de diverse belangen van partners die in het buitengebied hun werk vinden.
  • Opkomen voor boeren die het moeilijk hebben en waar nodig steun bieden.
  • Goede handhaving, ter bescherming van ons waardevol buitengebied.
  • Cultureel erfgoed in het buitengebied beschermen en bewaren.
  • Streven naar duurzame landbouw met oog voor gezondheid en welzijn.
  • Geen windmolenpark in de buurt van het Wijbosche Broek.
  • Meierijstad: een schaliegasvrije gemeente.
  • Goed beheer van de kunst.