Sport en cultuur als bindmiddel

In een samenleving die steeds individualistischer wordt, is het belangrijk elkaar te ontmoeten in je vrije tijd en samen wat te doen. Voor de samenleving is het van groot belang dat jongeren in verenigingsverband dingen ondernemen. Waar leer je beter spelenderwijs dat je prettig kunt samenwerken, dat er verschillen zijn maar dat je elkaar beter kunt accepteren dan negeren dan in (sport-)verenigingen? Daarnaast is het prettig om iets leuks te doen te hebben, om uitdagingen te hebben. Op sportniveau heeft Meierijstad goede accommodaties en veel goede verenigingen.

Wij pleiten voor een goed onderbouwd meerjarenplan voor alle sport­voorzieningen in Meierijstad met beschikbare middelen. Zodat verenigingen daarop hun keuzes kunnen baseren. Maar zorg ervoor, dat sporten voor iedereen bereikbaar en betaalbaar blijft. Sport is goed voor je gezondheid, de sociale cohesie en leren omgaan met winnen en verliezen. Het is een vruchtbaar alternatief voor het achter de computer of voor de TV zitten.

Een laagdrempelig en toegankelijk sportaanbod levert een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van de samenleving, waarin verbondenheid, cohesie en het voorkomen van sociale uitsluiting van belang zijn. Daarnaast is meer bewegen gezond. Hoe jonger mensen met sporten beginnen, hoe langer zij doorgaans actief blijven. Daarom is het belangrijk om sporten op jonge leeftijd te bevorderen.

Een creatieve gemeenteraad durft te investeren in cultuur. Geld voor cultuuronderwijs op scholen moet zeker beschikbaar blijven, omdat je net als bij rekenen en taal ook cultuur moet leren kennen en waarderen.

“Boeien en binden” is de slogan voor sport en cultuur. Zoveel mogelijk mensen daarbij betrekken en inspireren. Om hun lichamelijke en geestelijke conditie op peil te houden of te versterken. Daar mag je best wat voor over hebben.

Als SP zullen we hierop dan ook niet verder bezuinigen, maar zoeken naar mogelijkheden om die sectoren een impuls te geven. Zodat iedereen kan meedoen.

Dit wil de SP:
  • Een goed onderbouwd meerjarenplan voor sportvoorzieningen, onderhoud en vervanging, Dit in overleg met de verenigingen. Met oog voor kruisbestuiving qua gebruik van ervaringen en gebruik.
  • Het beleid om verenigingen te verplichten hun vrijwilligers in te zetten om gemeentelijke bezuinigingen te realiseren, wijzen wij af. Zo ga je niet om met vrijwilligers. Het belangrijkste karakter van vrijwilligerswerk is immers dat het vrijwillig wordt gedaan. Vrijwillig maar niet vrijblijvend.
  • Meer ondersteuning van de breedtesport zou de vrijwilligers dáár een hart onder de riem steken en voorkomt dat de wat minder talentvolle jongeren afhaken. Terwijl juist zij vaak het kader van de toekomst zijn.
  • Onze sportaccommodaties moeten niet geprivatiseerd worden, tenzij op eigen verzoek.
  • Het is (nog steeds) nodig dat er een podiumaccommodatie in elke grote kern komt. De gemeente moet initiatieven ondersteunen om uitingen van jongerencultuur te stimuleren. Niet alle middelen naar de Noordkade.
  • Er dient een poppodium in alle grote kernen te komen. Met voldoende oefenruimtes voor bandjes en geschikte podia.
  • Met professionele ondersteuning en een startsubsidie kan de gemeente activiteiten voor de jongeren stimuleren.
  • Bevorderen van fietsen en wandelen als vorm van recreatie. Met mooie fiets- en wandelroutes en veilige fietspaden met goede voorzieningen.
  • Kinderen op de basisschool krijgen een gemeentelijke sportstrippenkaart, waarmee ze gratis kunnen kennismaken met verschillende sporten.
  • De gemeente stimuleert het schoolzwemmen.
  • Voor de extra kosten die de sporter met een beperking maakt moet een adequate vergoedingsregeling komen. Dit geldt voor vervoer en hulpmiddelen.
  • De toegankelijkheid van sportaccommodaties moet gegarandeerd zijn voor mensen met een beperking.