Zorg, toegankelijk en betaalbaar

Ook in de komende jaren zal goede en betaalbare zorg het speerpunt blijven voor de SP. Meierijstad komt voor de enorme opgave te staan om allerlei taken in het kader van zorg te blijven uitvoeren, terwijl het beschikbare budget flink is gekort. Taken zijn door de hogere overheid over de schutting gegooid naar de gemeenten. Volgens de theorie zou dat goedkoper zijn vanwege de kortere lijnen met de inwoners die zorg nodig hebben. Voor een deel zou dit kunnen kloppen, maar intussen zien we hoe het in de praktijk uitwerkt:

• Iedereen is fors gekort op huishoudelijke hulp.
  • mensen komen door een tekort aan zorg in de problemen.
  • burgers gaan zorg mijden vanwege te hoge eigen bijdrage.
  • er ontstaan problemen in de jeugdzorg.
  • zorggelden worden naar bedrijven gesluisd om hun opdracht uit te voeren.
  • Er wordt een stop ingevoerd van instroom naar de sociale werkplaatsen.
  • de PGB's (Persoons Gebonden Budgetten) van diverse groepen staan ter discussie.
  • De toch al zwaar belaste mantelzorgers nog meer zullen moeten doen.

Onze zorg ligt bij de mensen die niet meer in staat zijn om voor zichzelf op te komen. Zij vallen tussen de wal en het schip en vereenzamen, vervuilen, raken geïsoleerd en zijn niet meer in staat deel te nemen aan de maatschappij.

Daarom is het hard nodig om prioriteit te blijven leggen bij de zorg. Om budgetten veilig te stellen en te oormerken. Landelijk gebeurt dat niet, dan maar op gemeentelijk niveau. Wanneer dat ten koste gaat van ambitieuze andere plannen dan moet dat maar. Eén van de primaire verantwoordelijk­heden van de gemeenteraad is immers om de beschikbare middelen te verdelen en daarin de juiste keuzes te maken. Voor ons ligt het accent met name op wonen en in de zorg.