SP VERHEUGD MET BOUW SOCIALE HUURWONINGEN

17 maart 2024

SP VERHEUGD MET BOUW SOCIALE HUURWONINGEN

Goed om te lezen in het Brabants Dagblad van 13 maart, dat Veghel er snel flink wat huurwoningen bij krijgt. Want er is een intentieverklaring getekend voor plan Tijmveld. Op een groot stuk landbouwgrond aan de rand van Veghel worden 132 huizen gebouwd.

Waaronder vijftig sociale huurwoningen en zeventig midden huur. (Tussen 850 en 1100 euro per maand.) In een kortere procedure, omdat ze er maximaal veertig jaar mogen staan.

Nou hebben we wel eens iemand horen zeggen: “niets is zo blijvend als iets tijdelijks”. En dat ging toen over noodlokalen bij een school. Waar (al eerder gebruikte dus “tweedehandse”) noodlokalen voor maximaal vijftien jaar werden neergezet. Die er uiteindelijk bijna dertig jaar hebben gestaan. En toen pas vervangen door nieuwbouw. Maar voor de procedures van nu wel prettig. Want dan kunnen ze er wellicht over een jaar al staan. In een ruim opgezet plan met veel groen.

“We moeten samen actief zoeken naar oplossingen voor het woningtekort” zei wethouder Rik Compagne. Wij zouden dan als SP willen zeggen: we moeten er actie op zetten, en dat lijkt hier nu te gebeuren. En dan maar hopen dat omwonenden in hun enorm in waarde gestegen koopwoningen niet tot de hoge raad gaan procederen, omdat hun uitzicht verandert, hun huis in waarde daalt of omdat ze bang zijn voor het “klootjesvolk” dat er misschien komt wonen. Zoals we helaas maar al te vaak zien. Snel de schop in de grond en dan doorpakken met de door ons eerder gepresenteerde Viefhof op locaties die daar geschikt voor zijn.