Verkapte huurverhoging bij Huis en Erf?

19 januari 2012

Verkapte huurverhoging bij Huis en Erf?

Van de ene op de andere dag hebben huurders van Huis en Erf opeen geen glasverzekering meer. Ze moeten hiervoor extra gaan betalen. Ook voor sommige onderhoudswerkzaamheden wil Huis en Erf dat de huurders een abonnement gaan afsluiten. Veel huurders zijn van mening dat ze een verkapte huursverhoging opgelegd krijgen.

Hieronder de brief die naar Huis en Erf is gestuurd

Bouwvereniging Huis en Erf
Tav Directeur en Raad van Toezicht

Schijndel 17 januari 2012

Geacht bestuur,

Afgelopen week hebt u alle huurders van Huis en Erf een nieuw Onderhouds ABC toegestuurd. Via onze Hulp en Informatiedienst hebben veel huurders ons benaderd hierover. Zij maken zich grote zorgen en zijn het op verschillende punten niet met U eens. Wanneer er naar het kantoor wordt gebeld krijgen ze tegenstrijdige informatie.

• 1. Huurders die met de huur geen 1 euro extra betalen voor de glasverzekering, zijn niet meer verzekerd.
  • 2. Alleen de huurders die huren vanaf 2009 zijn verzekerd.
  • 3. Per 1 januari bent U niet meer verzekerd.
  • 4. Als U denkt dat U verzekerd bent, hoeft U niets te doen

Tegenstrijdige informatie is altijd slecht. Inhoudelijk klopt Uw voorstel naar de huurder ook niet. U geeft de mogelijkheid dat huurders via Huis en Erf een glasverzekering af kunnen sluiten voor 1 euro per maand. Dat zou mooi zijn, ware het niet dat Huis en Erf al jarenlang de glasverzekering voor haar rekening heeft genomen. Zoals u weet staat in het onderhoud ABC van 2005 letterlijk:
Heeft U een gebroken of beschadigde glasruit, dan bent U daar via ons voor verzekerd. Maar al ruim voor 2005 is de glasverzekering altijd voor Uw rekening geweest. Als het zo is dat nieuwe huurders vanaf 2009 1 euro extra moeten betalen doet dit hier niets aan af. Je kunt mensen niet van de ene op de andere dag zonder glasverzekering zetten. Dit getuigd van onbehoorlijk bestuur. Ik ga ervan uit dat U dit voorstel intrekt. En een ieder verzekerd blijft zoals voor 1 januari.

Maar meerdere zaken in het nieuwe Onderhouds ABC zorgen voor onrust. Wanneer een huurders alles neemt komt er toch weer 6,75 euro per maand meer bij de huur.

Terecht komt de vraag, blijft dat zo, of gaat dit ook weer mee omhoog bij de huurverhogingen?
Het zijn met name de huurders van oudere woningen die vaker onderhoudsklachten zullen hebben.

• Het is toch logisch dat de gaskraan die oorspronkelijk in de keuken behoort tbv het kooktoestel na een flink aantal jaren een keer gerepareerd cq vervangen moet worden. U stelt nu voor dat een huurder hiervoor extra gaat betalen.
  • Kunt U mij uitleggen wat een huurder aan schuld zou hebben als de afvoer van de centrale verwarmingsketel schoongemaakt moet worden?
  • U stelt dat U sanitair zoals toiletpot en sanitaire toebehoren vervangt bij ouderdom of slijtage bij normaal gebruik. Maar voor reparatie van de stortbak van het toilet en eventueel vervangen van onderdelen moet weer extra voor betaald worden. Ook bij normaal gebruik komt het voor dat bijvoorbeeld de drijver, vlotterkraan en balg of afsluitrubber vervangen moet worden. Waarom dan toch extra betalen?

Met mij zijn veel huurders van mening dat Huis en Erf door moet gaan met het onderhoud aan de woningen zoals het tot nu toe is geweest. Huurders vragen geen kranen van goud. En het is ook in het belang van Uw woningbezit dat er goed onderhoud wordt gepleegd.

Nog een laatste opmerking over Uw nieuwe Onderhouds ABC. Veel huurders hebben de indruk dat U de bestuurlijke problemen afwentelt op de huurders.
Huis en Erf bied service aan door een vrijwillige deelname aan een serviceabonnement voor onderhoud dat altijd voor Huis& Erf is geweest. Neemt de huurder geen abonnement dan worden de kosten in rekening gebracht bij de huurder. Dit lijkt toch echt wel op een verkapte huurverhoging.

In afwachting van Uw antwoord.
Met vriendelijke groet

Tonnie Wouters