Ruim 350.000 euro extra voor Huishoudelijke Hulp toelage

5 januari 2015

Ruim 350.000 euro extra voor Huishoudelijke Hulp toelage

Schijndel ontvangt voor de jaren 2015 en 2016 ruim 350.000 euro meer voor de Huishoudelijke Hulp dan eerder verwacht. Een druppel op de gloeiende plaat!!!
Dit betekent namelijk dat er de komende twee jaar 177.840 euro per jaar minder wordt gekort op de WMO dan in het oorspronkelijke plan. Maar alleen de komende twee jaar, dus niet structureel, niet de jaren na 2016. Wat blijft is dat mensen die Huishoudelijke Zorg nodig hebben, veel uren minder krijgen dan nodig is. De gemeente kan/mag de extra uitkering alleen gebruiken als de inwoners zelf ook mee betalen aan de zorg. Dat kan betekenen, dat wie het financieel niet op kan brengen, buiten de boot gaat vallen.

Het goede nieuws is dat het college het SP voorstel overneemt dat een aantal thuiszorgmedewerkers dankzij de extra toelage hun baan kunnen behouden. Het college geeft, in haar antwoord op eerder gestelde vragen, Tonnie Wouters gelijk als zij stelt dat deze banen echter geen alfahulpconstructie moet gebeuren. Een alfahulp werkt namelijk zonder sociale rechten en zonder cao. De SP wil dat deze banen ook echte banen zijn.

In de raadsvergadering van 12 maart neemt de gemeenteraad een beslissing over hoe de extra toelage gebruikt gaat worden. De SP fractie gaat zeker nog meer verbeteringsvoorstellen indienen.