Actievoeren loont!

28 februari 2015

Actievoeren loont!

De thuiszorgmedewerkers die sinds donderdagavond een deel van het gemeentehuis in Oss bezet hielden hebben een eerste succes behaald, de bezetting is inmiddels beëindigd en 16 maart is er in De Lievekamp in Oss een grote manifestatie waar men wordt bijgepraaat over de resultaten.

Foto: SP

Vicevoorzitter Ruud Kuin van de FNV vertelt dat de gemeente Oss op zoek gaat naar geld voor meer huishoudelijke hulp. Bij de overheid bestaat hier een toelage voor. De Osse wethouder René Peters gaat hier aanspraak op doen. Dit is al besproken met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Ook komen er gesprekken tussen de gemeente, werkgevers en vakbonden. Hier is ook het Interventieteam Hervorming Langdurige Zorg onder leiding van Doekle Terpstra bij aanwezig. De thuishulpen worden op 16 maart in De Lievekamp bijgepraat over deze gesprekken. Een van de aanwezige de thuiszorgmedewerkers reageerde hierop; “En als ze ons naaien, dan komen we gewoon terug!”

Maar…. Dit mag natuurlijk niet alleen voor Oss gelden. Er waren vanuit het hele werkgebied van het failliete Pantein-Vivent  thuiszorgmedewerkers aanwezig. Ook vanuit Schijndel hebben er een aantal de nacht in Oss doorgebracht

De bezetters werden gesteund door andere thuiszorgmedewerkers uit het hele land. Gisteren was een groep uit de Bollenstreek aanwezig en vandaag was er een groep uit Berkelland. Ook was er telefonisch contact met het Glazen Huis in Den Helder waar ook wordt gestreden voor betere zorg.

Vanuit Amsterdam waren er studenten die ook meedoen met de bezetting van Het Maagdenhuis.
Gisteren hadden de bezetters in Oss en Het Maagdenhuis zich al solidair met elkaar veklaard.

Tweede Kamerleden Renske Leijten (SP) en Henk Krol (50Plus) waren ook aanwezig en spraken de bezetters moed in.

Uiteraard waren er ook weer vele SP-afdelingen uit de gehele omgeving (waaronder Schijndel) aanwezig. Net als enkele kandidaten voor de Provinciale Staten verkiezingen.

Meer fotos zijn te zien via deze link.

Foto: SP