SP vraagt fusie gemeenten onterechte geïnde boetes terug te betalen!

24 juni 2015

SP vraagt fusie gemeenten onterechte geïnde boetes terug te betalen!

De SP is van mening dat in het kader van de Fraudewet onterecht geïnde boetes moeten worden terugbetaald. Eind 2014 heeft de Centrale Raad van Beroep (CRvB) uitgesproken dat boetes die zijn opgelegd soms te zwaar zijn, bijvoorbeeld omdat mensen niets te verwijten valt. Als gevolg van deze uitspraak en aanbevelingen van de Nationale Ombudsman schrijft minister Asscher aan de Tweede Kamer dat hij de Fraudewet wel gaat aanpassen, maar niet van plan is boetes terug te betalen.
"Wij willen weten of de colleges van B&W in Schijndel, Veghel en Sint-Oedenrode bereid zijn het goede voorbeeld van diverse gemeenten te volgen. Deze gemeenten  hebben aangegeven de boetes opnieuw te  beoordelen  en onterecht toegekende boetes terug te betalen!" zegt SP-gemeenteraadslid  Barend Hoogteijling.

Hieronder kunt u de brief lezen die naar het college van B&W (in Schijndel) is gestuurd.

Geacht college,

Op 24 november 2014 heeft de Centrale Raad van Beroep (CRvB) uitgesproken dat boetes die zijn opgelegd onder de Fraudewet soms te zwaar zijn, b.v. omdat mensen niets te verwijten valt. Als gevolg van deze uitspraak en aanbevelingen van de Nationale Ombudsman schrijft minister Asscher op 30 april 2015 aan de Tweede Kamer dat hij de
Fraudewet gaat aanpassen, maar dat het kabinet geen voorstander is van terugbetalen van eerder opgelegde onterechte boetes; dit zou te kostbaar
zijn.

Eerste uitspraak CRvB over aangescherpt boeteregiem sociale zekerheid.

Diverse gemeenten hebben laten weten de boetes die teruggaan tot 1 januari 2013, de datum waarop de Fraudewet werd ingevoerd, opnieuw te
beoordelen en onterecht toegekende boetes wel terug te betalen.

De SP fractie is van mening dat het argument van het kabinet voorbij gaat aan het rechtsgevoel van veel mensen. Onterechte boetes horen terugbetaald te worden, zeker in die gevallen waar mensen niet met opzet regels hebben overtreden. En die volgens de CRvB uitspraak te zwaar zijn bestraft. Het argument van de minister dat dit te kostbaar zou zijn gaat voorbij aan het feit dat steeds vaker blijkt dat mensen financieel
in de problemen komen als gevolg van opgelegde boetes. De SP fractie is van mening dat de gemeenten er niet zijn om winst te maken op de
bijstand. Bovendien vinden wij dat er juist voor een preventieve aanpak van mensen in de armoede gekozen moet worden.

Dit brengt ons tot de volgende vragen;

1. Afgaande op de uitspraak van het CRvB en de brief van minister Asscher, in hoeveel gevallen is er in de gemeente Schijndel sprake geweest van een onterechte of te hoge boete sinds de invoering van de
    nieuwe Fraudewet op 1 januari 2013?
  2. Indien de gemeente Schijndel de ten onrechte betaalde boetes terug gaat betalen, om hoeveel gevallen gaat het dan? En wat zijn de financiële consequenties voor de gemeente?
  3. Is het college met ons van mening dat wij, als gemeente Schijndel, het goede voorbeeld moeten geven in de uitvoering van een eerlijk beleid?
  4. Gaat het college de ten onrechte betaalde boetes terugbetalen? Zo nee, waarom niet?

Met vriendelijke groet,

Barend Hoogteijling