Keiharde bezuinigingen treffen beschermd wonen in Schijndel

19 december 2015

Keiharde bezuinigingen treffen beschermd wonen in Schijndel

De SP fractie heeft vandaag meteen aan de bel getrokken, door een verontrustend artikel in het Brabants Dagblad. Hierin wordt gemeld dat Reinier van Arkel stopt met beschermd wonen voor psychiatrische patiënten in Schijndel.

Brief van Tonnie Wouters namens de SP fractie

Reinier van Arkel stopt met Beschermd wonen. Psychiatrie sluit opvang in Schijndel.

Zo kopte het Brabants Dagblad zaterdag in de krant. Hier is werkelijk geen ander woord voor, het is een schande.

Zowel dagbesteding als het beschermd wonen voor psychiatrische patiënten in Schijndel gaan door geldgebrek dicht. De bezuinigingen van het VVD en PvdA kabinet treft opnieuw, ook in Schijndel, een groep mensen die onze zorg nodig hebben. Ik ga ervan uit dat u net zo erg geschrokken bent van dit bericht als de SP fractie.

Omdat de Reinier van Arkel Groep niet genoeg geld meer krijgt voor zijn zorgtaken, wordt er veel Geestelijke gezondheidszorg weggesneden. Het verdwijnen van de locatie in Schijndel is daar een direct gevolg van. De bewoners wonen er met plezier, dicht bij hun vrienden en familie, nu moeten ze verhuizen, verder weg van familie, maar ook een boodschap die, zo vlak voor de feestdagen, veel stress met zich meebrengt voor deze doelgroep.

Mooi kleinschalig wonen in de buurt, zo zou de zorg moeten worden door de nieuwe regels. Zorg naar de gemeentes, dicht bij de cliënt. Wat komt daar nu van terecht?

Ook strookt dit verhaal niet met het van bericht van het leger des heils dat een groot deel van hun clientèle eigenlijk in de reguliere psychiatrische zorg hoort. Begin December werd bekend dat de Reinier van Arkelgroep ex-topman Paul Spronken vorig jaar na zijn vertrek zo’n 368.000 euro mee heeft gegeven.

Zoals RTL terecht stelt‘Een bonus voor de staat waarin Spronken de zorginstelling achterliet, kan de royale beloning niet zijn. De Reinier van Arkel Groep boekte in 2014 een verlies van 1,7 miljoen euro. Het jaar ervoor bedroeg het verlies 3 miljoen euro.Een familielid van een van de bewoners schrijft in de krant dat hij wil kijken of het haalbaar is om te kijken of het beschermd wonen als particulieren op te nemen. Ook gaat hij BuurtZorg benaderen en steun van de verantwoordelijke wethouder Witlox.

De SP fractie is van mening dat ons gemeentebestuur hier een plicht heeft. En een actieve rol moet nemen.

• Bent u met ons van mening dat er sprake moet zijn van kleinschalige zorg voor psychiatrische patiënten?
  • Bent u met ons van mening dat de gemeente hier inspraak in zou moeten hebben?
  • Bent u bereid om zeer snel contact op te nemen met de gedupeerden?
  • Bent u bereid om actief mee te werken aan een oplossing?
  • Bent u bereid om snel contact op te nemen met de algemeen directeur van Renier van Arkel?
  • Gaat u in gesprek met de directie over een, voor alle partijen, goede oplossing?
  • Wat ziet u nog meer als bijdrage wat we als gemeentebestuur kunnen doen?
  • Is een financiële bijdrage een optie voor u als die eraan bijdraagt dat de benodigde tijd genomen kan worden, voor een definitieve oplossing en de zorg in Schijndel behouden kan blijven?
  • Was het College op de hoogte van de beloning aan de heer Spronken na het vertrek bij Reinier van Arkel?
  • Deelt het College de mening van de SP-fractie dat een dermate hoge beloning na vertrek geen goede wijze van uitgave van publieke middelen bestemd voor de zorg betreft?
  • Is het college voornemens om met Renier van Arkel in contact te treden om dwingende afspraken te maken om dit voor de toekomst te voorkomen binnen de afspraken die we met de instelling hebben?
  • Is het college bij machte om een deel van het geld terug te vorderen vanwege de Balkenende norm en het niet besteden aan zorgtaken?

In afwachting van uw antwoord,

met vriendelijke groet,

Namens de SP raadsfractie