Schijndelse Raad vraagt om eigen kunst- en cultuurprijs!

29 januari 2016

Schijndelse Raad vraagt om eigen kunst- en cultuurprijs!

Foto: SP

Vorig jaar gaf de raad van Schijndel het college de opdracht om te kijken of er een Schijndelse kunst- en cultuurprijs zou kunnen komen. De uitwerking van deze opdracht door het college zette Hart voor Schijndel en SP aan tot een nieuwe motie. Het college bleek te gaan voor een prijs voor geheel Meierijstad, terwijl SP en Hart voor Schijndel een eigen Schijndelse (en Wijbosche) prijs willen op het gebied van kunst en cultuur.

Er wordt bij de fusie met Veghel en Sint-Oedenrode veel gesproken over het behouden van de eigen identiteit. Juist kunst en cultuur zorgen voor een eigen identiteit en zeker voor Schijndel dat toch hét kunst- en cultuurdorp is binnen Meierijstad.

Wethouder Menno Roozendaal antwoordde, na een eerste schorsing, met: "Als wij hier mee instemmen, gaat dat straks van het budget van Meierijstad af. Daar moet met de fusiepartners draagvlak voor worden gezocht."

Laurens van Voorst (HvS) bracht hier, terecht, naar voren dat er door Veghel en Sint-Oedenrode een heel vervelend signaal af geven zou worden aan de Schijndelaren als zij hier op tegen zouden zijn, zeker omdat deze kunst- en cultuurprijs niet in de kosten hoeft te gaan lopen.

Uiteindelijk was er nog een tweede schorsing nodig om alle partijen bij elkaar te krijgen. De prijs wordt in ieder geval in 2016 uitgereikt en wethouder Roozedaal gaat bij de fusiepartners polsen of zij ook na 2016 Schijndel een eigen kunst- en cultuurprijs gunnen.

Het voorstel van Hart van Schijndel en SP werd door de gehele raad aangenomen.