Thema-avond over de gevaren van TTIP

10 januari 2016

Thema-avond over de gevaren van TTIP

Foto: SP

Op vrijdagavond 15 januari organiseren SP Schijndel, Veghel en Sint-Oedenrode een openbare avond over het vrijhandelsakkoord TTIP tussen de EU en de VS.

De avond wordt gehouden in zaal “het Magazijn” aan de Noorkade NCB-laan 52a te Veghel en begint om 20:00 uur. Iedereen is vanaf 19:30 van harte welkom. Toegang is gratis.

Foto: SP
SP Europarlementslid Anne-Marie Mineur en FNV bestuurslid Coen van der Veer zullen op deze avond uit de doeken doen wat de grootste bezwaren en gevaren zijn bij dit akkoord.

Over dit zeer ingrijpende handelsakkoord (TTIP = Transatlantic Trade & Investment Partnership) wordt momenteel onder grote geheimzinnigheid onderhandeld buiten de directe controle van nationale parlementen. Het doel is om zoveel mogelijk handelsbeperkingen weg te nemen. Dat klinkt leuk, maar er zijn een aantal grote gevaren.

De Tweede Kamer kan het proces nauwelijks controleren. Het is nog maar de vraag of nationale parlementen überhaupt goedkeuring mogen geven. Als het aan de Europese Commissie ligt, gebeurt dat in ieder geval niet.

Anne-Marie Mineur en Coen van der Veer zullen hierop in gaan en uiteraard is er ook ruimte om vragen te stellen.