Kiezersbedrog

1 april 2016

Kiezersbedrog

De mensen die voor de gemeenteraad in 2014 op de PvdA hebben gestemd worden opnieuw bedrogen. Gisteravond maakte Lamber Gevers bekend dat hij over stapt naar de partij “Hart voor Schijndel”. Al eerder stapte PvdA raadslid Laurens van Voorst uit de fractie en richtte zijn eigen partij, Hart voor Schijndel op.

Met zijn besluit zorgt Lamber Gevers (die overigens met voorkeurstemmen voor de Pvda is gekozen)  ervoor dat de PvdA-fractie meer dan gehalveerd is. Van drie zetels naar 1 zetel

Beide heren zorgen ervoor dat de partij "Hart voor Schijndel" nu met 2 raadszetels vertegenwoordigd is in de Schijndelse gemeenteraad, terwijl deze partij niet op democratische wijze door de Schijndelse kiezers is gekozen. De partij bestond niet tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Er was geen partij, geen programma en/of standpunten en dus konden mensen er ook niet voor kiezen om deze partij hun volksvertegenwoordiger te laten zijn.

De kiezers die PvdA hebben gestemd hebben nu nog slechts één vertegenwoordiger. Lamber en Laurens blijven in de gemeenteraad.  Niet als “volksvertegenwoordiger”  want hun partij is niet gekozen.  Op persoonlijke titel gaan ze onder een andere naam verder en blijven nu nog ruim 500 euro per maand raadsvergoeding ontvangen. Het kan altijd voorkomen, dat je om welke redenen dan ook, je niet kunt vinden in je eigen partij. Maar dan zou het gepast zijn om je zetel op te geven. Dit doet dan ook recht aan de wens van de kiezer, oftewel de democratie.

Met de komende gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht voor Meierijstad, heeft de geloofwaardigheid van de politiek weer een deuk opgelopen. Deze geloofwaardigheid was al niet groot, zeker gezien het feit dat steeds minder mensen naar de stembus gaan.  Het is niet echt geloofwaardig te noemen, als je voor de verkiezingen, met mooie woorden en beloftes, zieltjes probeert te winnen voor je partij. Om vervolgens daarna, als je gekozen bent, deze partij de rug toe te keren en op eigen houtje verder te gaan.  Vind je het gek dat mensen zullen zeggen, dit is kiezersbedrog?