B&W, geen bezwaar opheffen buslijn 159

27 augustus 2016

B&W, geen bezwaar opheffen buslijn 159

In het najaar wordt definitief besloten of de buslijn 159, die nu nog door het Wijbosch in Schijndel rijdt opgeheven wordt. Burgemeester en wethouders hebben de SP laten weten dat zij geen bezwaren hebben.

Sinds enige tijd is de kleine kern Wijbosch voor fietsers en voetganger via een tunnel met Schijndel verbonden. Voor mensen met een rolstoel en hun begeleiders, ouderen die gebruik moeten maken van een rollator, gehandicapten, mensen die wat moeilijk ter been zijn, is de tunnel naar het centrum bijna niet te nemen. Eerder beloofde het college van B&W dat er goed alternatief vervoer geregeld zou gaan worden. En een toegankelijke bushalte in het Wijbosch.

Als het aan B&W ligt komt die halte er niet, want de buslijn 159 mag wat het college betreft opgeheven worden. Bewoners van het Wijbosch moeten gebruik gaan maken van de bushalte aan de Galvaniweg en Structuurweg/Beemd. Voor doelgroepen die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer zijn er voldoende alternatieve vormen van vervoer, aldus het college. Zoals de regiotaxi, Zorgbus van Welzijn de Meierij voor vervoer naar het centrum. En de dorps coöperatie, vrijwilligers die tegen betaling hun auto inzetten voor vervoer van en naar bestemmingen in Schijndel en omgeving.

De SP is van mening dat het belangrijk is dat iedereen zolang als mogelijk zich zelfstandig moet kunnen vervoeren. Wij gaan komende tijd bewoners van het Wijbosch vragen naar hun mening of zij het eens zijn met de alternatieven.