3,5 miljoen euro te verdelen dankzij overschot over het jaar 2015

2 oktober 2016

3,5 miljoen euro te verdelen dankzij overschot over het jaar 2015

Maar liefst 3,5 miljoen euro over is het jaarresultaat over 2015 van de gemeente Schijndel. Geld wat had besteed kunnen worden aan mensen!!!! Voor de raadsfractie van de SP reden om de raad afgelopen donderdag te overtuigen om in ieder geval een besluit te nemen om geld vast te zetten, te reserveren, voor het beloofde nieuw wijkgebouw voor de Boschweg NO.

“Er is geen geld, kan het argument niet zijn om het niet te doen. Een Schijndels raadsbesluit, met Schijndels gemeenschapsgeld, genomen voor 1 januari 2017, dus voordat Schijndel opgaat in de fusiegemeente Meierijstad,” aldus raadslid TonnieWouters.

Het CDA, Dorp/abs, PvdA en Hart voor Schijndel stemmen tegen.  Met een gedragen plan door ook de verschillende verenigingen in de wijk in zicht, worden gelegenheidsargumenten uit de kast gehaald. Een klap in het gezicht voor de vele vrijwilligers, de Stichting Bloemenwijk en de bewoners van de Boschweg NO.

• We zijn gebonden aan de fusiegemeentes. Bij elke financiële uitgave moeten we voor  1 januari instemming hebben van de raad en colleges van de Veghel en Sint Oedenrode.

1. Dat klopt en is ook mogelijk. Een voorbeeld: er is geregeld dat de wielerbaan uit het overschot voor een bedrag van 400.000 euro uitbreiding kan krijgen. Prima.

• We gaan nu geen nieuwe zaken oppakken.

2. Onzin. In 2012, alweer 4 jaar geleden, was het de raad die het besluit nam dat de bewoners van de Boschweg NO het terrein van de basisschool de Vossenberg mogen inrichten zoals zij dat zelf willen. Alles kan, alles mag, dat is burgerparticipatie was de inzet. Geen nieuwe zaak dus.

• Het college wil nu geen poging doen om de fusiegemeentes te overtuigen dat er geld gereserveerd moet worden voor het nieuwe wijkgebouw, aldus wethouder Witlox.
  • Het CDA, Dorp/abs, PvdA en Hart voor Schijndel zijn het met hem eens. Zij kiezen ervoor een wensenlijstje in te dienen bij de nieuwe gemeenteraad met op het lijstje een accommodatie voor de Boschweg NO.

Het moet niet gekker worden. Een nieuwe accomodatie wensen terwijl je zelf kunt besluiten dat die er komt. Hoe geloofwaardig is dat?

Als het aan de SP ligt zal in de volgende raadsvergadering van 10 november opnieuw het nieuwe wijkgebouw voor de wijk op de agenda staan. En ja, het wordt kort dag om de fusiegemeenten te overtuigen. Maar waar een wil is, is een weg.