TEAM Meierijstad uit elkaar gespat!!

13 maart 2019

TEAM Meierijstad uit elkaar gespat!!

Foto: team / teammeierijstad.nl

De SP fractie heeft samen met HART, D'66 en Lijst Blanco het initiatief genomen om een extra raadsvergadering aan te vragen.  De reden hiervan, is het feit dat de fractie van TEAM Meierijstad uiteen is gevallen en wethouder Witlox is opgestapt. De SP vindt dat de bevolking recht heeft om te weten, wat de gevolgen zijn voor de ontstane situatie? Hoe gaat het college de taken van wethouder Witlox verdelen? Hoe gaat de coalitie eruit zien? Zomaar een paar vragen die aan de orde zullen komen. Maar ook de vraag: Hoe kan het dat er nu twee partijen (opgesplitste fracties) in de coalitie zitten, die samen één wethouder hebben?.... Is de breuk bij TEAM verrassend te noemen? ..

Fractievoorzitter Ruud Merks hierover:

Bij het onstaan van Team, was mijn eerste reactie :  Als dat maar goed gaat. Zes verschillende partijen met allen hun eigen invalshoek en hun eigen belangen.  En in de voormalige gemeente, stonden sommige partijen regelmatig lijnrecht tegenover elkaar?  Kunnen die nu wel door één deur?

Je hoefde geen bril op te zetten om te constateren dat er de afgelopen twee jaar al verschillende haarscheurtjes onstonden. Sommige raadsleden trokken hun eigen plan,  om vervolgens weer tot de orde te worden geroepen. Het zou me niet hebben verbaasd als in deze raadsperiode een aantal raadsleden uit de fractie zouden stappen.  Maar we waren wel verrast, dat de complete fractie is opgesplitst en zelfs een wethouder het veld heeft geruimd.

Het opsplitsen van een fractie en het opstappen van een wethouder doet het vertrouwen van de bevolking in de politiek  (weer) geen goed. TEAM heeft aan zijn achterban, maar ook aan hun kiezers  veel uit te leggen.  Ze komen er waarschijnlijk niet mee weg, door simpelweg te suggereren, dat het aleen maar een “verstandshuwelijk” was.  Wat was de oorzaak, waren er dan z'on grote politieke verschillen? Speelde er zaken op persoonlijk vlak?

Hoe nu verder?

De coalitie is aan zet. Zij zullen zich moeten beraden of er voldoende steun is voor een solide coalitie?  Hoe gaat het uitpakken, één wethouder namens twee partijen?  Overigens ziet de SP fractie een extra wethouder niet zitten.  Naast dat het inhoudelijk niet nodig is, zou dit ook grote financiële  gevolgen hebben.  Een extra wethouder kost al snel 100.000,-  per jaar.  Extra?  Jazeker, want ex-wethouder Witlox blijft de komende jaren een riante wachtgeldvergoeding ontvangen.

wordt vervolgd....