Discriminatie van de huurders.

29 oktober 2020

Discriminatie van de huurders.

Vandaag ontvingen woningeigenaren van woningen die gebouwd zijn voor 1977 een tegoedbon van de gemeente Meierijstad van 45 euro. Daarvoor kunnen zij energiebesparende artikelen kopen in een webshop om hun woning te verduurzamen. Spullen als ledlampen, tochtstrips, folie voor achter de radiator  of een waterbesparende douchekop. Mooi gebaar zul je zeggen, maar waarom alleen eigenaars van woningen??? Deze artikelen zijn toch zeker ook bruikbaar voor huurders. En in diverse wijken van Meierijstad wonen mensen in wijken, waar een deel van de woningen verkocht is en een deel nog verhuurd wordt. Dus is er in onze optiek nadrukkelijk sprake van discriminatie. Woningeigenaren worden “verwend” door hun overheid met een cadeautje waar ze niet om gevraagd hebben, terwijl huurders in dezelfde huizen dit niet krijgen. Wij zullen het college dan ook vragen, waarom deze ongelijkheid in behandeling van burgers in soortgelijke woningen wordt ingezet.

Los van het feit of dit soort “giften” onder de noemer van duurzaamheid wel met overheidsgeld betaald moeten worden. En tegelijkertijd een voorstel tot extra verhoging van de OZB met 2% in de begroting van 2021 wordt opgenomen. In onze ogen onbegrijpelijk en oneerlijk beleid.