En we noemen hem..... Timm

3 november 2022

En we noemen hem..... Timm

Foto: SP

Op de raadsagenda  stond ter bespreking/vaststelling de begroting voor 2023 en het college werkprogramma 2022-2026 Thuis in Meierijstad Mijlpalen. TiMM.  SP fractievoorzitter Ruud Merks deed  namens de SP, de algemene beschouwingen.

Lees hieronder , de algemene beschouwingen  van de SP

Onlangs kregen wij van het college een geboortekaartje  met het heugelijke nieuws dat TiMM is geboren.  TiMM is afgeleid van zijn doopnamen Thuis in Meierijstad Mijlpalen. En Timm wordt vandaag een soort van ten doop gehouden en wij mogen op kraamvisite komen, wat we graag doen.

Allereerst natuurlijk: van harte  Gefeliciteerd. Wat wel duidelijk wordt is, dat de ouders  beseffen dat een kind opvoeden veel geld kost.  Timm  hoeft zich de komende jaren echter geen zorgen te maken, want zijn welgestelde vijf vaders (wethouders).....tegenwoordig kan ook alles.... en met  Ome Kees  Van Rooij, als suikeroom,  trekken ze miljoenen uit voor zijn opvoeding. Gelukkig hadden ze een spaarpotje uit de vorige periode. En hebben ze geprofiteerd van diverse meevallers van "Tante Rijk". Bijna vier miljoen halen ze uit de reserves. Het mag klaarblijkelijk wat kosten.

Maar er zijn meer kinderen dan alleen Timm.  Helaas weten we dat er al veel kinderen in armoede opgroeien.  En dat ook nog zal toenemen. Voor hen zijn de vooruitzichten somber, gezien de alsmaar stijgende prijzen voor levensonderhoud.

gelijke kansen

Wij als SP vinden dat ieder kind gelijke kansen verdient en niet afhankelijk moet zijn van de dikte van de portemonnee van zijn/haar ouders. Maar ook gelijke kansen krijgt, als hij/zij niet goed kan leren of  te maken heeft met een beperking.  Jongeren die (om wat voor reden dan ook) problemen hebben en te maken krijgen met de jeugdzorg, moeten niet afhankelijk zijn van het potje geld wat beschikbaar is. Voor de SP staat de mens, de persoon voorop en niet het geld.

Ook ouders met een lager inkomen verdienen extra ondersteuning als ze niet of amper kunnen rondkomen, zodat ze volwaardig kunnen mee doen in onze samenleving. In Meierijstad is het gelukkig niet slecht qua voorzieningen, maar we zien toch, dat steeds meer huishoudens het moeilijk krijgen. (die nu net buiten de boot vallen, maar veel te hoge kosten van levensonderhoud hebben en moeten leven in armoede) De opwaardering van het percentage om in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand, moet echt omhoog. Naar minimaal 130%  Niet omdat de SP dat wil. Maar omdat cijfers en geluiden uit de samenleving aantonen dat  het noodzaak is.

Gezondheid

TiMM en al die andere kinderen moeten gezond kunnen opgroeien, goed onderwijs krijgen en kennis maken met kunst en cultuur, kunnen sporten en straks een betaalbare woning vinden. Daar kunnen en moeten wij voor zorgen !!!.  Wij hebben de tools in handen! Een betaalbare huurwoning moet betaalbaar blijven en niet (zoals nu het beleid is) na 15 jaar worden overgeleverd aan de grillen van projectontwikkelaars.

De focus moet volgens de SP liggen op gezondheid! Niet alleen als het gaat om een goede maaltijd en (betaalbaar) sporten. Vooral ook als het gaat om luchtkwaliteit. (na de Q koorts  en corona is het wachten op de volgende ziekte)

Dus niet nog niet meer uitbreidingen van bedrijventerreinen, wat nog meer (vracht)verkeer aantrekt. Ook de verbreding van de N279 naar 2x2 baans van en naar Helmond zien wij niet zitten. Dit trekt extra verkeer aan, wat hier niet thuis hoort. En onze leefbaarheid in gevaar brengt!

Wat de SP betreft mag  er alleen gekeken worden naar mogelijk inbreidingslocaties van huidige bedrijfsterreinen en alleen als dit energieneutraal gebeurt.  (en ook erop focussen om de huidige terreinen energieneutraal te maken).

Ambities??

Ambities schijnen er genoeg te zijn,  zou je zeggen!

Maar dat moet nog blijken.  Wat  zal het resultaat zal zijn van al die onderzoeken herijkingen etc die worden aangekondigd in het college werkprogramma. We telden er ruim 35. Is dat wel allemaal nodig vragen we ons af?  Wat is er gedaan met al die resultaten van al die uitgebreide  onderzoeken van de afgelopen jaren?

Liggen er niet onder in de la nog stapels rapporten onder het stof van onderzoeken, waar we nauwelijks iets mee gedaan hebben.???? De SP is van mening dat er eerst kritisch moet gekeken worden: Is het wel nodig? In welke vorm? (niet zoals we vaak zien, 5/6 paginas waarin we op de hoogte worden gesteld dat Meierijstad een gemeente is met 13 kernen , waarin we wonen werken en recreëren)    En wat is het beoogd doel? We gaan toch niet een soort werkverschaffing starten om iets te onderzoeken omdat we zo graag iets onderzoeken.

Mijlpalen

Over de mijlpalen….  Allereerst wil ik even wat positieve dingen noemen:

Onze term “beginspraak” is opgenomen, waarvoor dank. Definiëren van de basisvoorzieningen voor wijk of kern lijkt verdacht veel op ons buurtzorghuis. Veel aandacht voor (ook betaalbaar) wonen in diverse vormen. Scenario’s tot behoud van openlucht zwemgelegenheid. Oog voor zorg, toegespitst op de jeugd.

Kortom: we hadden zo in de coalitie kunnen zitten.

Of misschien toch beter van niet.

Tegenover onze bescheidenheid staat toch de “hoogmoed” van willen acteren als een 100.000 plus gemeente. Veel geld nog steeds voor promotie en “reclame”.

Respect

Wat zou de wereld er een stuk beter eruit zien als we elkaar met respect behandelen, op basis van Menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.  Niet voor niets te grondbeginselen van de SP

Wij wensen TiMM toe, dat hij mag opgroeien in vrijheid. Respecteer zijn  mening, ook al ben je het er niet mee eens. Respecteer zijn geloof, zijn geaardheid. Laat Timm opgroeien als een persoon die hij graag wil zijn…… Of het nu TiMM is of dat hij zich later Timmy wil noemen. En fijn voor hem, dat zijn oudere broer Pim* , een jongen met een beperking, al werkt. Goed dat ze zo samen kunnen opgroeien. We wensen hen het allerbeste.

* Pim is verzwijzing naar  PIM werkt