Geen tweederangs burgers

6 november 2022

Geen tweederangs burgers

Foto: SP

"Geen tweederangs burgers" is de toepasselijke tekst van het rapport van de commissie Roemer. Met heel veel aanbevelingen om arbeidsmigranten op een aanvaardbare en verantwoorde manier te mogen huisvesten. Het plan om in de Heidebloemstraat 70 arbeidsmigranten te gaan huisvesten, voldoet hier niet voor de volle 100% aan.

Het rapport is op 30 oktober 2020 verschenen. Op 21 februari 2021 heeft de Tweede Kamer meerdere aanbevelingen over genomen. Bovendien is besloten dat binnen drie jaar aan genoemde aanbevelingen moet zijn voldaan. De vergunning voor de Heidebloemstraat is in april 2022 aangevraagd. En in november in de raad gebracht. Het college had dus ruimschoots de tijd om de aanvraag aan de aanbevelingen te toetsen.

Als het college dat wel gedaan had, dan hadden er geen 70 arbeidsmigranten gehuisvest kunnen worden, maar minder......En ja, dan zou het langer duren voordat de investeerder zijn investering terug kan verdienen. Maar dan zou er wel sprake zijn van meer aanvaardbare en verantwoorde huisvesting. Voor de SP-fractie reden om tegen te stemmen.