beruchte kruising (3)

28 februari 2024

beruchte kruising (3)

Deze  kruising heeft op het gemeentehuis geen prioriteit.

Aanvullende vragen over verkeersveiliger maken beruchte kruising Floralaan/Boschweg/mandelalaan zorgen voor duidelijkheid; deze kruising heeft op het gemeentehuis geen prioriteit, er is geen geld voor gereserveerd. Bent u met ons van mening dat in ieder geval de beruchte kruising zo snel mogelijk aangepakt moet worden, laat het ons weten.

Na eerder een uitgebreid antwoord dat de kruising onderdeel is van het trace Boschweg/Hoofdstraat/Rooiseweg met meerdere gevaarlijke kruisingen, die allemaal verkeersveiliger moeten worden gemaakt, komt de aap uit de mouw. Er is geen geld voor gereserveerd, dus gebeurt er niets. Waneer wel is de grote vraag, waar geen antwoord op komt. Lees verder voor de antwoorden op onze vragen;

1. U bevestigd dat de kruising niet ideaal is ingericht. Het is niet 1 kruising, maar twee Tsplitsingen dicht op elkaar. Dit heeft te maken met de ligging van kadastrale grenzen en de aansluitende zijstraten. Bent u bereid om uw invloed hierop te vergroten tot het aankopen van de eventuele benodigde gronden?

Dat is op dit moment niet aan de orde. Dit wordt bekeken op het moment dat de Boschweg wordt aangepakt.

2. U schrijft dat genoemde kruising onderdeel is van het tracé Boschweg/Hoofdstraat/Europalaan/Rooiseweg. En dat dit tracé is opgenomen in het uitvoeringsprogramma mobiliteit, om de route in zijn geheel veiliger te maken en de verkeershinder te beperken. Prima. Waarom dan niet beginnen met deze kruising?

Aanpak van de kruising Boschweg-Floralaan zou onderdeel zijn van de aanpak van de route Boschweg (-Hoofdstraat-Europalaan-Rooiseweg). Op dit moment zijn hier nog geen gelden voor gereserveerd.

3. Het tijdelijk afsluiten van de genoemde kruising betekent volgens u dat de grote hoeveelheid verkeer op de Boschweg omgeleid moet worden, met ernstige verkeershinder. Als het uitvoeringsprogramma mobiliteit uitgevoerd gaat worden en de betreffende kruising meegenomen wordt, hoeft de grote hoeveelheid verkeer op de Boschweg dan niet omgeleid worden?

Het tijdelijk afsluiten van de kruising is op dit moment niet aan de orde (zie antwoorden op vragen 1 en 2). Als er geld komt voor de aanpak van de Boschweg dan wil je voorkomen dat je wegen meerdere keren afsluit om de verkeershinder voor betrokkenen zoveel mogelijk te beperken. Dit vergt een goede planning en fasering en daarmee goed overzicht op totaal.

We houden u op de hoogte