Tijdelijke oplossing Shared Space Wijbosch

8 maart 2020

Tijdelijke oplossing Shared Space Wijbosch

Op de doorgaande weg door Wijbosch is gekozen voor Shared Space. Nabij de school is de straat ingericht als een soort plein. Een groot plein zonder verkeersborden, stoplichten, stoepranden.

Ze noemen dit een verblijfsruimte waarin ook het verkeer van voetgangers, fietsen, scooters en auto’s dient te worden afgewikkeld. Iedere verkeersdeelnemer wordt ter plekke aangesproken op eigen verantwoordelijkheid en ge- en verboden ontbreken.

Deze inrichting zorgt voor gevaarlijke situaties. Met name voor de kinderen van de basisschool. Zij spelen buiten aan de voorkant van de school. Voetballen, rennen rond. Het speelterrein heeft geen afscheiding, maar is onderdeel van het plein. De ouders, de school, de gebruikers en de inwoners van Wijbosch zijn erg ongerust. En zij willen niet wachten op een dodelijk verkeersongeval. Een oplossing hiervoor zou nog maanden kunnen duren. Voor de SP reden om aan de bel te trekken.

Op 19 februari heeft de gemeente overleg gehad met de directeur van de school en twee bestuursleden van Skopov. Ze hebben afgesproken om als maatregel voor de korte termijn een hekwerk te plaatsen. Dat hekwerk moet demontabel zijn bij evenementen. Op 5 maart wordt het voorstel aan Skopov voorgelegd. Daarna wordt het ook besproken met oa de Dorpsraad. Na instemming wordt het hekwerk besteld. Al met al gaat dit dus nog wel enkele weken duren. Maar gelukkig geen maanden meer.