Externe toezichthouder geeft toe: financiële positie Huis&Erf is èn was goed!

2 januari 2006

Externe toezichthouder geeft toe: financiële positie Huis&Erf is èn was goed!

Excuus aan Tonnie Wouters en de SP zouden op z'n plaats zijn geweest.

'excusens zouden op hun plaats zijn'Veel ophef was er in 2005 toen de Raad van Commissarissen van Huis&Erf er de brui aan gaven. In de krant kregen zij volop gelegenheid hun kant van het verhaal te spuien. Kritiek omdat de financiële positie van de bouwvereniging ernstig gevaar liep. De oorzaak: te veel invloed van de SP in het bestuur, en vooral dan de rol van Tonnie Wouters. Kritiekloos nam de pers dit verhaal over. Aan tegengeluiden werd geen aandacht besteed. En, wat belangrijker is: er werd ook geen eigen onderzoek verricht. Iets wat je van een krant wel zou mogen verwachten.

Wat moet het nu zeer doen bij alle mensen die zoveel kritiek op de Schijndelse SP geuit hebben. Want in zijn eindrapportage aan de Minister schrijft toezichthouder Hobo letterlijk: 'de ambitieuze investeringsplannen passen binnen de financiële mogelijkheden. Mede daardoor is de goede financiële positie van Huis&Erf ook op langere termijn zeker gesteld en achteraf bezien zijn de zorgen niet nodig geweest.'

Zullen we nu eens kijken wie de moed heeft om eerdere beschuldigingen aan het adres van de SP in te trekken? Waar het om gaat:

• De voormalige Raad van Commissarissen, die voorop liepen in hun beschuldigingen.

• De interne krachten in Huis&Erf die het Tonnie Wouters onmogelijk gemaakt hebben te functioneren als bestuurslid. Er zat dus niets anders op dan zich tijdelijk terug te trekken

• De raadsfracties die ernstige beschuldigingen uitten aan de SP en zich afkeerden van politieke bemoeienis in de bouwvereniging, tenminste als het om de SP gaat.

• De Zelfstandige HuurdersVereniging van Huis&Erf, die beter moest weten maar wel aan Hobo het advies gaf om van Huis&Erf een stichting te maken, zodat de invloed van de SP over zou zijn.

• Meneer Hobo, die de beschuldigingen van de Raad van Commissarissen klakkeloos overnam terwijl hij veel beter had kunnen weten. Want ook uit de jaarrekening kon niet worden opgemaakt dat er financieel wanbeleid gevoerd werd. Van een kwalijke rol van de SP in de bouwvereniging is ook NOOIT sprake geweest. Tenzij je het kwalijk vindt dat lage huren, goede service, goed onderhoud en een goede financiële positie niet deugen.

• De pers die alle kritiek op de SP netjes na-papagaaide. Veel te blij eindelijk een spreekbuis te hebben? Eerst beschuldigingen overnemen, zodat het kwaad geschied is en dan de dag erop om commentaar vragen en dat maar gedeeltelijk en gekleurd afdrukken.

Beschuldigingen kwamen maar zelden boven het niveau van stemmingmakerij

Het zou hen sieren om toe te geven dat het niveau van beschuldigingen maar zelden boven het niveau van stemmingmakerij kwamen. En dat zij excuses aanbieden voor de onterechte beschuldigingen en beschadigingen. Tonnie Wouters hierover: 'ik ben bang dat ik tot Sintjuttemis moet wachten op excuses. Het Brabants Dagblad vroeg mij bijna 2 weken geleden om commentaar over de inhoud van de ledenvergadering van 19 december. Toen heb ik bij hen ook aangedrongen op rechtzetten van de beschuldigingen. Geen letter is ervan gepubliceerd.'