SP steunt bewoners Peellandstraat e.o.

14 maart 2006

SP steunt bewoners Peellandstraat e.o.

Gisteravond presenteerde Woonbelang, samen met de gemeente, een informatie-avond voor de bewoners van de Peellandstraat, de Jonghstraat, Kraijenhofstraat en Deken Snoecxstraat, wiens woningen zij willen slopen. Maar daaraan voorafgaand waarschuwde de SP de bewoners al over de smoezen die ze daarvoor zouden gebruiken. De dag na de informatie-avond waarschuwde de SP de bewoners weer voor de tactiek van Woonbelang en riep hen op zich te organiseren in een bewonerscomité.

In de brief die we maandag vóór de informatie-avond onder de bewoners verspreidden, schreven we:

Weet u dat:
-Woonbelang al lang niets meer aan de woningen in uw wijk heeft gedaan?
-Dat ze nu vast gaan zeggen dat de woningen niet meer aan de eisen van de tijd voldoen?
-Vervangen gewoon slopen betekent?
-U meestal geen schriftelijke terugkeergarantie krijgt?
-Er naar verwachting vooral appartementen zullen komen?
-U dus, als u al kunt terugkeren, uw grote tuin niet terugkrijgt?
-Dan de huur fors hoger is?
-De verhuisvergoeding in de meeste gevallen onvoldoende is?
-Niet alle bewoners inspraak hebben?
-U zich als bewoners moet organiseren om inspraak af te dwingen?
-Dat in andere plaatsen heeft geresulteerd in uitstel, afstel of aanpassing van de plannen?

's Avonds bleek dat we het bij het rechte eind hadden gehad. Woonbelang wil alle 92 goedkope huurwoningen plus de speeltuin en het wijkgebouw slopen. Op het vrijkomende terrein zouden 120 woningen moeten komen, waarvan zo'n 60 huurwoningen.
In de tweede brief, die daags na de info-avond onder de bewoners wordt verspreid, schreven we:

Gisteren, op de informatie-avond van Woonbelang en de gemeente bleek dat de meeste bewoners tevreden zijn met hun woning in de Peellandstraat, Deken Snoecxstraat, De Jonghstraat en de Kraaijenhoffstraat. De huren zijn betaalbaar en de mensen hebben een band met elkaar. Er is een mooie speeltuin in de wijk. U wil dat er onderhoud wordt gepleegd aan uw huis of dat het gerenoveerd wordt. U wil uw tuin houden en U wil niet verhuizen enkel omdat er parkeerproblemen zijn.

Mensen, laat u niet bang maken. U kunt niet zonder uw instemming uit uw huis worden geplaatst!

Let op bij de persoonlijke gesprekken!
Wij willen u waarschuwen voor de persoonlijke gesprekken die Woonbelang met u gaat voeren. In deze gesprekken wil Woonbelang duidelijk krijgen waar u wil gaan wonen. Als u gewoon wil blijven wonen waar u nu woont, schrijf dat dan op en geef niet aan waar u eventueel ook wel zou willen wonen. Dat wordt later namelijk tegen u gebruikt. Er wordt dan gezegd dat uw voorkeur uitging naar die en die wijk of wijken, dus dat u best wilde verhuizen. Zorg ook dat alle toezeggingen door de medewerkers van Woonbelang worden opgeschreven en ondertekend en vraag een kopie. Ze kunnen anders gemakkelijk ontkennen ooit zo’n toezegging te hebben gedaan.
Als u geen gesprek wil, kunnen ze u niet dwingen.
Vooral: onderteken niets want daaraan zit u vast!

De SP vindt het onacceptabel dat er minder goedkope huurwoningen komen door dit plan en dat de bewoners niet gevraagd wordt of zij sloop of renovatie willen. Woonbelang en de gemeente willen enkel geld persen uit de gouden grond vlak bij het centrum waarop uw woningen staan en u zit hen daarbij in de weg, zij willen u weg hebben.
Daarom steunt de SP initiatieven van bewoners die willen opkomen voor hun belang. Wij helpen u bij het opzetten van een bewonerscomité, dat inspraak kan afdwingen.