Directeur Huis&Erf ontvangt onderzoek 'Oude Hoevenbraak'

3 februari 2009

Directeur Huis&Erf ontvangt onderzoek 'Oude Hoevenbraak'

André Phiferons was niet verbaasd toen hij het onderzoek naar de kwaliteit van de woningen in de 'Oude Hoevenbraak' in ontvangst nam. Doordat het onderzoek al eeder gepubliceerd was, heeft hij erover gelezen. Toch kwam hij niet veel verder dan de toezegging dat het onderzoek deel uit gaat maken van het vervolgtraject voor de toekomst van de wijk.
Directeur Phiferons heeft het rapport ontvangen van Tonnie Wouters

Uiteraard was daarmee het gesprek niet afgelopen.

Bijzondere wijk

Volgens de directeur is geen meningsverschil over het feit dat de wijk een bijzondere wijk is. Hoe dit te rijmen is met de sloopplannen die de bouwvereniging maakt is Tonnie Wouters een raadsel.

20 jaar

De directeur vervolgde met te stellen dat Huis& Erf de afspraak met de gemeente heeft om de woningen nog 20 jaar te beheren. Minimaal 20 jaar wel te verstaan! Maar, zo zei Phiferons: 'het wordt tijd om nu na te gaan denken wat daarna te doen….'

En daarna?

Het nadenken over de toekomst is door de huurders ook gedaan. Zij hebben voorgesteld om van de wijk een beschermd dorpsgezicht te maken. Want dat is de beste garantie om deze bijzondere wijk te behouden. EN te versterken.
Daar komt ook bij dat de gemeente bij de overdracht van de wijk aan Huis & Erf niet bedongen heeft dat de wijk na de afgesproken termijn gesloopt moet worden. Dát is een keuze die Huis & Erf zelfstandig heeft gemaakt. Een keuze die niet onderbouwd wordt met de feiten die in het onderzoek aan het licht gebracht zijn.

Investeren en dan huur verhogen?

Directeur Phiferons ging in op het gegeven dat met relatief geringe investeringen, de energieprestatie van de huizen sterk verbeterd kan worden:

'Gaan wij die investering dan in de huur verrekenen? Het is toch zo geregeld dat als een verhuurder verbeteringen aanbrengt hij dit in de huur mag verrekenen.'

Tonnie Wouters gaf aan dat klopt. De verhuurder mag dan de huur verhogen. Maar dat moet niet!

'En,' vervolgde zij: 'op de Boschweg is het aanbrengen van glasisolatie, dakisolatie, muurisolatie door Huis & Erf niet in de huur verrekend. Waarom zou de bouwvereniging op de Boschweg niets verrekenen en in de Hoevenbraak dit wel doen? Daar is toch geen reden voor!'

Kosten voor de verhuurder

De directeur bracht daar tegen in dat het gaat om investeringen die in 10 jaar worden terugverdiend. Dat is het voordeel van de huurder. 'Maar moeten wij investeren in die 10 jaar?'

Betty Groenendijk bracht daar tegenin dat de investeringen inderdaad in 10 jaar terugverdiend zijn. Maar dat dit niet wil zeggen dat zij daarna hun nut niet meer hebben. Hoe je het draait of keert: de woningen zijn na die 10 jaar dan nog steeds betere woningen dan nu. De waarde van het bezit van de bouwvereniging is gewoon toegenomen.

Gewilde woningen

Kim van Delft constateerde dat er nu een echte run gekomen is op de huizen die leeg komen. 'Veel jonge mensen willen er erg graag wonen.'

Directeur Phiferons reageerde met te stellen dat zij het onderzoek natuurlijk bestuderen. Ook stelde hij te wachten op wat het Monumentenhuis te zeggen heeft. 'Maar,' verzuchtte hij 'het duurt wel erg lang voordat die de gemeente antwoord geven.' 'En,' zo sloot de directeur het gesprek af: 'natuurlijk kunnen we het adhoc verhuren van de huizen die leeg komen zo opheffen en ze weer gewoon opnieuw gaan verhuren.'

Wij hopen dat dit laatste snel gaat gebeuren.

22-01-2009: Onderzoek toont aan: sloopplan 'oude Hoevenbraak' niet onderbouwd
22-01-2009: Woononderzoek 'oude Hoevenbraak' goed ontvangen
Rapport: 'Kwalitatief Woononderzoek Oude Hoevenbraak Schijndel' (Vissers&Roelands)
02-02-2009: Wel toekomst voor Oude Hoevenbraak Schijndel (BD)