SP wil avontuurlijk spelen mogelijk maken

1 september 2009

SP wil avontuurlijk spelen mogelijk maken

De Schijndelse SP heeft de gemeente een financiële bijdrage aangeboden om avontuurlijk spelen mogelijk te maken.

Geen grote speeltuin

‘Het is erg jammer dat er geen grote speeltuin komt,’ zo zegt SP-voorzitter Tonnie Wouters. ‘Jammer vooral voor de Schijndelse kinderen en ouders en grootouders die graag gebruik hadden gemaakt van een grote speeltuin.’

Door deze tegenwerking heeft de Stichting Schijndelse Speeltuin zich afgelopen voorjaar genoodzaakt gezien zich op te heffen. Wouters nogmaals: ‘je kunt van vrijwilligers niet verwachten dat zij enthousiast blijven terwijl het gemeentebestuur zich uitput in tegenwerking.’

Geld

De SP-afdeling heeft flink gespaard om in de realisatie van een grote speeltuin bij te leggen. Er was ook deen toezegging van €45.000 van de Stichting Mixx. Andere –vooral landelijke sponsors—konden nog geen toezegging doen omdat de gemeente verdere medewerking weigerde. Medewerking die bestond uit het beschikbaar stellen van de grond voor een grote speeltuin. Met enkel en alleen het inbrengen van de grond, had de Schijndelse gemeenschap een grote speeltuin cadeau gekregen van een Stichting die ook het beheer van deze speeltuin op zich wilde nemen. Het financiële plaatje was rond, maar het gemeentebestuur wilde niet…

Dan maar een alternatief

Het bestuur van de Schijndelse SP heeft besloten om haar bijdrage voor een grote speeltuin toch in te zetten voor de Schijndelse kinderen. Zij heeft overlegt met medewerkers van de afdeling weg- en waterbouw van de gemeente en geconstateerd dat het onderdeel Avontuurlijk Spelen dat genoemd wordt in het speelruimteplan, nog steeds niet of nauwelijks van de grond is gekomen.

Het afdelingsbestuur heeft afgelopen maandag het gemeentebestuur aangeboden om eenmalig €30.000 te willen bijdragen in de realisatie van enkele plekken waar de jeugd van Schijndel avontuurlijk kan spelen.

Medewerking verwacht

De SP gaat er van uit dat het gemeentebestuur nu wel meewerkt en het aanbod accepteert. De SP geeft in aan schriftelijk aanbod aan dat zij zelf contact opneemt met de weg- en waterbouw van de gemeente om details te regelen zodat de extra speelplekken snel gerealiseerd kunnen worden.

30-08-2009: de brief van de Schijndelse SP met het aanbod om Avontuurlijk Spelen mogelijk te maken
14-06-2008: Leugen en gebroken beloftes blokkeren realisatie van grote speeltuin
De exploitatieopzet van de Stichting Schijndelse Speeltuin