Beloning voor winnaars

10 oktober 2009

Beloning voor winnaars

De huurders van de Oude Hoevenbraak hebben de eerste slag gewonnen: hun wijk wordt niet gesloopt. Vanmiddag leek de Schijndelse afdeling van de SP het meest op een bezorgservice van taarten. Alle 108 huurders uit het wijkje kregen een folder overhandigd van de SP, met daarbij iets lekkers bij de koffie...
108 appel-kruimelvlaaien staan klaar om uitgedeeld te worden

Gesprek van de dag

Gisteren was het nieuws dat Huis&Erf afziet van sloop van de wijk, het nieuws van de dag. Mensen spraken elkaar er op aan, spontaan werd er in groepjes buren op straat over gesproken.
Vandaag kregen de huurders een folder van de SP waarin zij gefeliciteerd werden met het succes. Een felicitatie die iedereen met dank aanvaardde.
aanbellen in de Wilgenstraat op de folders en het gebak af te geven

Doorgaan

Veel mensen begonnen er zelf al over: en nu moeten we doorzetten, om de rest van onze eisen ook ingewilligd te krijgen. Want het is mooi dat de wijk niet gesloopt wordt, maar tegelijk is het nodig dat de wijk versterkt en verbeterd wordt.
"En om de winst te vieren hier ook nog iets lekkers voor bij de koffie vanavond..."In de Populierstraat
Trots op de winst, blij met de vlaaiWachten aan de deur tot dat er wordt open gedaan

Voor de huurders die niet thuis waren is de folder samen met de vlaai bij de buren afgeven

Hieronder de letterlijke tekst van de folder die vandaag in de Oude Hoevenbraak huis aan huis is bezorgd

Van harte gefeliciteerd met het succes!

De bewoners van de Oude Hoevenbraak mogen trots zijn op het eerste succes dat zij hebben gehaald met hun actie. Gisteren heeft directeur Phiferons van Huis&Erf in de gemeentelijke commissie gezegd dat de sloop- en herbouwplannen van de baan zijn. ‘Want als daarvoor geen draagvlak is, gaan wij dit niet doen.’ En dat draagvlak is er niet. Meer dan 95% van de bewoners heeft zich immers uitgesproken tegen slopen en herbouwen van de wijk.
Van harte gefeliciteerd met dit succes. Om het succes wat beter te kunnen vieren voor u van ons iets lekkers bij de koffie. Dat het u goed moge smaken!

We zijn er nog niet

Nu de sloopdreiging weg is, is de actie nog niet afgelopen. We hadden en hebben meer eisen aan Huis&Erf en gemeente. Phiferons zegt vaak dat de bouwvereniging doet wat de huurders willen. Hier komt nu de kans om dit waar te maken.

• 1. Maak van onze wijk een beschermd dorpsgezicht. Door het eerdere treuzelen van de gemeente is het niet meer mogelijk om een landelijk beschermd dorpsgezicht te maken. Maar niets weerhoudt gemeente en bouwvereniging om er een gemeentelijk beschermd dorpsgezicht van te maken
    2. Stop met het AdHoc-verhuren. In de commissievergadering zei Phiferons al dat er een einde gaat komen aan het tijdelijk verhuren van de leeggekomen huizen. Dat is mooi. Zet de tijdelijke contracten maar om in vaste huurcontracten. En als er tijdelijke huurders zijn die geen definitief huurcontract willen: plaats dan met voorkeur jonge gezinnen in de wijk.
    3. Maak snel een goed onderhoudsplan voor de wijk. En ga over op het verbeteren van de energieprestatie van de huizen. Het rapport van Vissers&Roelands toont aan dat met relatief kleine ingrepen er veel resultaat geboekt kan worden.
    4. Maak een versterkingsplan voor de wijk. Het rapport ‘Gedeelde Toekomst’ geeft diverse tips hoe dit kan. Als Huis&Erf en gemeente samenwerken, moet het een koud kunstje zijn hier veel resultaat te boeken. Kijk daarbij vooral ook naar andere straten en wijken uit dezelfde tijd als de Oude Hoevenbraak. Straten zoals de Deken Baekersstraat, het wijkje bij de Distelstraat en de Kerkstraat

U hebt steeds op onze steun kunnen rekenen. Dat verandert niet, want samen staan we sterk, samen kunnen we resultaat boeken!