Wordt avontuurlijk spelen ook onmogelijk gemaakt?

13 februari 2010

Wordt avontuurlijk spelen ook onmogelijk gemaakt?

SP-Schijndel heeft de gemeente aangeboden om de inrichting van drie plekjes voor Avontuurlijk Spelen te betalen. Het afdelingsbestuur heeft daar €30.000,- voor uitgetrokken. Tonnie Wouters constateert dat burgemeester en wethouders nog steeds geen JA hebben gezegd tegen dit aanbod aan de Schijndelse kinderen. B&W neemt al weer vanaf einde augustus de tijd. Wouters vindt dit onacceptabel.

We wachten vanaf augustus op antwoord

In augustus deed de SP het aanbod om op 3 plekken Avontuurlijk Spelen mogelijk te maken. Voorafgaand aan dit aanbod was door de SP gesproken met de ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor uitvoering van het speelruimteplan. ZIJ vertelden dat met name het onderdeel Avontuurlijk Spelen nog niet (of nauwelijks) aan bod was gekomen. ZIJ waren ook zichtbaar verheugd dat de SP €30.000,- wil uittrekken om dit onderdeel van spelen wèl mogelijk te maken.

Hoe anders was de reactie van het gemeentebestuur. Enige aandrang vanuit de gemeenteraad was nodig om B&W op 5 november een brief te laten schrijven. Daarin schrijft B&W o.a. dat zij eerst het speelruimteplan willen evalueren, dat zouden zij in december gaan doen. Ook schrijft B&W dat de SP dan in de loop van januari een inhoudelijke reactie zou krijgen.

Schande!

Het is half februari. En een inhoudelijke reactie op het aanbod van einde augustus is er nog niet. Weer neemt B&W volop tijd om te reageren. "Schande," vindt Tonnie Wouters:

Tonnie Wouters "ik ontkom niet aan de indruk dat burgemeester en wethouder expres niet, of pas heel traag reageren. Zij vergeten daarbij wel dat ZIJ de Schijndelse kinderen met dit talmen tekort doen. Ik krijg er zelfs een deja-vu-gevoel van."

Dit past wel in de gebruikelijke werkwijze

Wouters gaat verder:

Tonnie Wouters"Ik snap dat deze manier van werken past in manier van omgaan met eerdere initiatieven vanuit de bevolking om extra spelen voor Schijndelse kinderen te realiseren. Kijk maar naar hoe het gemeentebestuur het aanbod om een grote speeltuin te realiseren, heeft getraineerd. Zij hebben zolang beloofd en beloofd, maar vervolgens niets gedaan, dat de initiatiefnemers na 6 jaar hun aanbod hebben moeten terugtrekken. Ik mag hopen dat burgemeester en wethouders daar nu niet weer op aansturen!"

Ongepast!

Wouters vindt het ongepast dat ons gemeentebestuur zo omgaat met een aanbod vanuit de samenleving. Eerst hebben zij een grote speeltuin om zeep geholpen. Dat terwijl deze gerealiseerd had kunnen worden zonder 1 eurocent bijdrage van de gemeente. De gemeente had alleen de grond ter beschikking moeten stellen. Maar blijkbaar was dat al teveel moeite.
Nu stelt de SP voor om van het geld dat zij gespaard had om bij te leggen aan die grote speeltuin, dan toch nog 3 plekken voor Avontuurlijk Spelen in te richten en weer is ons gemeentebestuur niet vooruit te branden.

Dit plantseizoen beginnen

Wouters eindigt haar brief dat zij de toezegging wil dat nog in het huidige plantseizoen begonnen wordt met de aanleg van de drie plekken voor Avontuurlijk Spelen. Zij snapt dat het kort dag is voor B&W om een beslissing te nemen. Maar, zegt Wouters, dat heeft het gemeentebestuur helemaal aan zichzelf te wijten. Zij heeft er zelf voor gekozen om vanaf einde augustus maanden en maanden tijd te nemen om JA te zeggen tegen een cadeau voor de Schijndelse kinderen.

Wouters rekent op een positieve reactie

De voorzitter van de Schijndelse SP over het vervolg:

Tonnie Wouters "Langer wachten betekent dat op het volgend plantseizoen moet worden gewacht. Dan wordt onze Schijndelse kinderen dus nog langer tekort gedaan. Eerst boort B en W met steun van PvdA, CDA, VVD en Dorp-Abs de kinderen en hun ouders een grote speeltuin door de neus. Vervolgens komen wij met een alternatief, moet dit door dezelfde besluiteloosheid ook van tafel?"

De SP vindt het onacceptabel dat onze kinderen bewust of onbewust tekort gedaan wordt.Wij rekenen op een zeer spoedige en positieve reactie op ons aanbod.

13-02-2010: Brief van Tonnie Wouters aan B&W over Avontuurlijk Spelen (pdf)