Verslag werkbezoek Paulus Jansen

1 maart 2010

Verslag werkbezoek Paulus Jansen

Woensdag 24 februari bracht SP-tweedekamerlid Paulus Jansen een werkbezoek aan Veghel. Hij werd vergezeld door Nico Heijmans, fractievoorzitter van de SP in de provinciale staten van Noord-Brabant en Nico Scholten, die ook SP-provinciale statenlid is. Dit gezelschap werd begeleid door onze Veghelse fractievoorzitter Anita Oerlemans en Geert Kloosterman, nummer 3 op de kandidatenlijst. Eerst togen zij naar de Oranjewijk die volgens de plannen van Woonbelang gedeeltelijk gesloopt gaat worden. Later brachten zij een bezoek aan het Ven, waar bewoners van koopappartementen en huurhuizen sinds de oplevering 2 ½ jaar geleden nog steeds geen goed werkend verwarmingssysteem hebben en veel te veel betalen voor hun energieverbruik.

In de Oranjewijk werden we ontvangen door Wielie Strutjens, de voorzitter van de vereniging “Behoud Oranjewijk”. Hij vertelde dat juist de avond ervoor de Bewoners Commissie Oranjewijk (BCO), die door Woonbelang was opgericht en als enige gesprekspartner werd beschouwd, aan onderlinge tegenstellingen ten onder was gegaan. Dat was goed nieuws, want daarmee wordt de positie van de vereniging sterker en wordt de kans op succes groter.
Dhr. Strutjens liet ook een onlangs opgesteld rapport van de universiteit van Eindhoven zien. Deze quickscan concludeert dat de woningen qua constructie nog prima in orde zijn en met enige verbeteringen nog zeker 60 jaar mee kunnen. “Een dergelijke renovatie is ook veel goedkoper, waardoor de huren lager kunnen blijven”, stelde Paulus Jansen. Dhr. Strutjens kondigde ook nog een vervolgonderzoek aan de binnenkant van de woningen aan. Daarmee hoopt de werkgroep nóg meer argumenten in handen te krijgen om de breed gesteunde wens tot behoud te kunnen realiseren.
Daarna kregen we een rondleiding door de wijk. We begonnen in de Christinastraat. Hier staan eengezinswoningen met mooie details. De woningen zijn zo’n 20 jaar geleden nog voorzien van dubbel glas op de benedenverdieping en voldoen nog prima. Bewoners hebben binnenshuis vaak veel verbeteringen aangebracht. Daarna liepen we langs de huizen van de Hendrikstraat. Dit zijn de slechtste huizen van de wijk. Ook architectonisch zijn ze niet bijzonder. Woonbelang wil hier koopwoningen zetten, die gezien het vrije uitzicht wel flink aan de prijs zullen zijn. We gingen verder langs de Beatrixsingel. Deze woningen blijven zeker behouden om het aanzien van de wijk op peil te houden. In de Julianastraat kwamen we bij de duplexwoningen. Paulus Jansen wilde weten of voor deze woningen nog genoeg gegadigden zijn als ze leegkomen. “Jazeker”, zei Dhr. Strutjens. “Er waren tot voor kort altijd 30-40 mensen die er op inschreven. Maar nu wordt elke leegkomende woning antikraak verhuurd via Adhoc”. Paulus Jansen was daarover zeer verbaasd. “Dat is een vorm van tijdelijke verhuur en dat is wettelijk pas toegestaan als er een sloopvergunning is afgegeven. Dat is hier niet het geval!”. Daarna liet Dhr. Strutjens in de Margrietstraat nog de woningen zien die pas in de 80er jaren gebouwd zijn, maar die ook onder de slopershamer dreigen te komen. “Schandalig om zulke goede woningen te slopen, het is pure kapitaalvernietiging. Bij ons in de Randstad zouden de mensen een moord doen voor zo’n woning!”, reageerde Paulus Jansen.
Woonbelang had de uitnodiging om ook aanwezig te zijn, afgeslagen. Dhr. van Cuijk stelde geen meerwaarde te zien in contact met een tweedekamerlid. “Dat heeft voor ons geen meerwaarde”. Nico Heijmans stelde voor om dan maar met het hele gezelschap naar het kantoor van Woonbelang te gaan om hen alsnog de kans te geven ook hun kant van het verhaal te vertellen. Zo gezegd, zo gedaan. Eerst probeerde de directiesecretaresse ons ook nog af te poeieren, maar nadat Paulus Jansen had gezegd dat hem zoiets dat als kamerlid nog nooit was overkomen en dat vermelding van een dergelijke schoffering in de pers toch echt meer kwaad dan goed zou doen aan het imago van Woonbelang, kwam op het allerlaatste moment directeur Stas toch nog even. Paulus Jansen kon niet anders meer dan hem te vragen een afspraak te maken om binnenkort op deze kwestie terug te komen en dat kon Dhr. Stas natuurlijk niet weigeren. “Maar dan moet ook de verantwoordelijke wethouder er bij zijn, want wij zijn niet als enige verantwoordelijk voor de herstructureringsplannen in de Oranjewijk”.

Vervolgens gingen we naar wijkgebouw de Hintel in het Ven. We waren blij verrast door de grote opkomst. Vijfentwintig wijkbewoners hadden de kans aangegrepen om de problemen die zij al 2 ½ jaar ervaren met hun aardwarmtesysteem voor te leggen aan de SP-volksvertegenwoordigers, Woonbelang en Eco-maat. Hans Goorhuis stelde in zijn inleiding dat de bewoners zich al heel lang niet serieus genomen voelen met hun klachten. “Dit is de eerste keer dat alle partijen samen over onze problemen praten en we zijn blij dat de SP dit voor elkaar gekregen heeft”. Daarna mochten de bewoners van Ketelven en Mergelven hun ervaringen vertellen. Hiervan maakten zij gretig gebruik. “Sinds ik daar ben komen wonen heb ik altijd in de kou gezeten, maar ik heb wel een rekening van 1500 euro op jaarbasis. Dat is drie keer zoveel als ik in mijn oude woning betaalde, terwijl ons juist beloofd was dat dit systeem voordeliger zou zijn!”, “Bij mij kan ik het juist niet kouder krijgen dan 23 of 24 graden terwijl de thermostaat op nul staat. Ik wil niet betalen voor warmte die ik helemaal niet wil”, “Het vastrecht was al erg hoog en is dit jaar zelfs nog enkele euro’s per maand meer geworden. Ook betalen we dubbel vastrecht; een bedrag voor warm water en een bedrag voor verwarming, maar alles komt uit dezelfde installatie”, “Wij betalen per gigajoule. Hoe de prijs daarvan tot stand komt, is me compleet onduidelijk. Ik weet alleen dat ik veel meer betaal dan iemand die op gas stookt. Ik vermoed dat dat komt omdat Ecomaat een monopoliepositie heeft”, “Als ik het warm wil hebben in de huiskamer, wordt het daar niet warm maar in de slaapkamer wel. Volgens mij klopt er niets van de aansluitingen”, “Ik heb eens opgezocht hoeveel gas Ecomaat nodig heeft om het grondwater op gebruikstemperatuur te krijgen. Dat is 34.000 kuub!”, “Wij zijn steeds van het kastje naar de muur gestuurd met onze klachten. Ook werd gezegd dat wij de enige waren. Het is met deze opkomst wel duidelijk dat dat niet waar is”, “De gehele verwarming slaat 2x per dag af. Dan wordt de boiler opgewarmd. Dat kan je niet zelf regelen. Dus zelfs als je geen warm water nodig hebt, zit je toch een hele tijd in de kou.”, “Sloop dat hele grondwaterverwarmingssysteem maar en geef ons gewoon een hoogrendementsketel op gas!”.
Woonbelang reageerde bij monde van Dhr. van Hees. Hij vertelde dat Woonbelang al enige tijd bezig is om alle technische gebreken in zowel de koopappartementen als de huurhuizen in kaart te brengen. Zodra conclusies bekend zijn, worden de bewoners ingelicht. Ook is men momenteel bezig om foute aansluitingen te herstellen. Sommige bewoners reageerden: “Maar als de monteur weg is, blijkt soms dat het nóg niet goed is. Daar wordt ik moedeloos van”. Dhr. van Hees raadde iedereen aan om dan tóch weer een melding te doen: “Ook wij willen dat het goed komt!”
Dhr. Sonnemans en directeur Elijzen van Eco-maat beantwoordden wat vragen, maar werden door de bewoners niet vertrouwd. Vooral hun opmerking dat het niet aan de installatie ligt omdat de warmte wel “tot de deur” komt, werd met boe-geroep ontvangen. Ook kwam er geen antwoord op de vraag waarom Eco-maat haar prijzen niet op de website bekend maakt.
Tenslotte kreeg Paulus Jansen het woord. Hij sprak zijn waardering uit voor het onderzoek van Woonbelang. “Dergelijk feitenonderzoek is de basis van elke verdere actie”. Hij zette verder vraagtekens bij de enorm hoge bijstook. “Dat doet wel vragen rijzen over de kwaliteit van de installatie. Ook is het niet slim om de verwarming 2x2 uur niet te stoken. Dit leidt tot een zo grote temperatuurdaling in de leefruimte dat later erg veel warmte nodig is om weer op een aangename temperatuur te komen. Het is beter om vaker en dan gedurende kortere tijd het systeem even te gebruiken voor de boiler”. Dhr. Jansen was echter geen voorstander van het vervangen van het hele systeem door hoogrendementsketels op gas. “Grondwaterverwarming is op zich een milieuvriendelijke en toekomstbestendige methode, maar u heeft groot gelijk als u een goed werkend systeem eist tegen een normale prijs. Dat is volgens de Warmtewet zelfs verplicht. Dat heet het Niet-meer-dan-anders-principe. De totale prijs voor gebruik en vastrecht mag niet meer zijn dan bij een vergelijkbare woning die met gas wordt verwarmd.”
Daar dit in Veghel na twee-en-eenhalf jaar nog steeds niet gerealiseerd is, raadde hij de bewoners aan om hun zaak op korte termijn voor te leggen aan de geschillencommissie. “Dat is laagdrempeliger dan de gang naar de rechter. Ondertussen kunnen de onderzoeken van Woonbelang doorgaan en die resultaten kunnen later ingebracht worden”. Daarnaast vroeg hij Woonbelang om als aanspreekpunt voor de bewoners te fungeren, zodat zij niet meer van het kastje naar de muur gestuurd worden. Dat werd toegezegd, maar niet voor de problemen met de prijs en het vastrecht. “Dat is toch echt een zaak tussen de bewoners en Eco-maat”, stelde Woonbelang.