Vereniging Behoud Oranjewijk wil een nieuw plan voor de wijk

18 mei 2010

Vereniging Behoud Oranjewijk wil een nieuw plan voor de wijk

De Vereniging Behoud Oranjewijk heeft in een nieuwsbrief voor de wijk duidelijk gemaakt dat zij wil dat Woonbelang Veghel en de gemeente een nieuw plan opstellen voor de wijk. Het plan moet dat de volgende uitgangspunten heeft:
- Inspraak voor alle bewoners
- Zoveel mogelijk behoud van de woningen en de lage huren
- Renovatie volgens de wensen van de bewoners.

Tijdens een informatiebijeenkomst in april hebben Woonbelang en de gemeente Veghel aangegeven niet te willen praten over aanpassing van het huidige plan. In dit plan dreigt veel te veel sociale woningbouw te verdwijnen. Ook is dit plan niet met inspraak van de bewoners tot stand gekomen. Om verder te gaan wil Woonbelang en de gemeente verder met een plangroep. In deze groep zitten 2 vertegenwoordigers van de gemeente, 2 van Woonbelang, een architect, een projectleider, een mediator en 3 bewoners. De deelnemers hebben geheimhoudingsplicht en moeten een contract ondertekenen. Voorwaarde tot deelname is dat men het huidige plan niet ter discussie stelt.
De Vereniging Behoud Oranjewijk wil onder bovenstaande voorwaarden niet deelnemen aan de plangroep en wil aan de slag met de volgende uitgangspunten:
- De huidige plannen gaan van tafel gaan,
- De bewoners worden als serieuze partij gezien en er wordt een volwaardig inspraakorgaan opgezet.
- Er moet open gecommuniceerd kunnen worden.
VBO is nu in gesprek met Woonbelang en de gemeente over de huidige plannen en hoe het nu verder moet. Ook heeft de vereniging contact met de wijkraad Kern-West en Vivaan over het organiseren van de inspraak.