h

Strijdbare bewoners Ketelven-Mergelven stellen 12 eisen

17 februari 2011

Strijdbare bewoners Ketelven-Mergelven stellen 12 eisen

De problemen met de aardwarmte- en warmwatervoorziening op het Ketel- en Mergelven duren nu al 3½ jaar. Er zijn al heel veel mensen verhuisd door de stress en de kosten die de probemen met zich meebrengen. Nieuwe bewoners worden door Woonbelang nog steeds niet ingelicht over problemen met de warmte- en warmwatervoorzieningen.
Bezoekers van Ketelven bewonersavond

Op 16 februari waren 47 buurtbewoners aanwezig op een door de SP georganiseerde actieavond. Hans Goorhuis van het actiecomité vertelt het laatste nieuws: Men is gezamenlijk naar de huurcommissie gestapt voor huurverlaging en de gemeente gaat zich inspannen om tot een oplossing te komen. Gestart wordt met een enquête om de problemen in kaart te brengen.

Bewoners benoemen recente ervaringen:
Gigajoule-meters lopen enorm hard op. Er moet heel veel gas bijgestookt worden. Iedereen is bang voor de eindafrekening in november van dit jaar. De gewenste warmte is nog steeds niet goed in te stellen. Een kwart van de aanwezigen heeft te maken gehad met lekkages, overstromingen en kortsluiting.
Bij één gezin is een grotere boiler geplaatst door het installatiebedrijf. Toen Woonbelang hiervan hoorde, is het gezin te verstaan gegeven dat zij hierover niet met anderen mochten praten.
Verschillende bewoners zeggen veel kosten te hebben gemaakt voor eindeloze telefoongesprekken omdat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd. Ook zijn er veel vrije dagen opgenomen voor monteurs die niet kwamen of op het allerlaatste moment afzegden, zodat er nogmaals een vrije dag moest worden opgenomen.

Eisen van het actiecomité
In samenwerking met de SP heeft het actiecomité 12 eisen aan de gemeente, Woonbelang en Ecomaat opgesteld.
1 Aan de gemeente: Zij organiseren een uitgebreid onafhankelijk technisch onderzoek dat de warmte- en warmwatervoorziening van alle huizen, (zowel koop als huur), de installatie en het ketelhuis omvat. Dit onderzoek mag niet in de zomer worden uitgevoerd en moet duidelijk maken waarom er zo veel bijgestookt moet worden en waarom het GJ-verbruik van de meeste woningen zo hoog is. Ook moet duidelijk worden waarom veel woningen niet de gewenste en ingestelde temperatuur bereiken en waarom mensen niet genoeg warm water hebben.
2 De eisen die aan het onderzoek worden gesteld, worden vóóraf besproken met het actiecomité.
3 Aan Woonbelang: Woonbelang zorgt dat de aanbevelingen van dit onderzoek worden uitgevoerd.
4 Aan Woonbelang: Alle informatie die Woonbelang tot nu toe heeft verzameld omtrent dit dossier moet ook beschikbaar worden gesteld aan het actiecomité. Ter inzage leggen is niet voldoende.
5 Aan Woonbelang: Woonbelang moet erkennen nalatig te zijn geweest door met een bedrijf in zee te gaan dat niet is aangesloten bij de geschillencommissie.
6 Aan Woonbelang: Woonbelang brengt nieuwe bewoners (zowel koop als huur) op de hoogte van de problemen en de hoge prijs die voor warmte en warm water betaald moet worden. Dit totdat alle problemen opgelost zijn.
7 Aan Woonbelang: Woonbelang vergoedt elke bewoner de geleden schade, zowel materieel (b.v. te hoge energiekosten, telefoonkosten voor klachten, opgenomen vrije dagen, enz.) als immaterieel (b.v. ongemak door kou of te veel warmte, niet kunnen douchen, stress, ruzie, ziekte, schaamte t.o.v. gasten, enz.) Materiële schade dient aangetoond te worden en is individueel verschillend. Over de immateriële schade dient een, voor eenieder gelijke vergoeding per maand dat iemand huur betaald heeft overeengekomen te worden met het actiecomité. Deze vergoedingen vinden plaats met terugwerkende kracht en worden ook betaald aan mensen die al verhuisd zijn.
8 Aan Woonbelang: Woonbelang stuurt bewoners een schriftelijke bevestiging van een gemelde klacht en beantwoordt binnen 5 werkdagen alle correspondentie. Dit antwoord dient inhoudelijk en concreet te zijn. Afspraken worden schriftelijk bevestigd en nagekomen.
9 Aan Woonbelang: Onderhoud van de installatie in de woning moet onderdeel vormen van de huur, net zoals bij mensen die een conventionele verwarmings- of warmwaterinstallatie hebben. Dit is van belang voor de verantwoordelijkheid en de huursubsidie.
10 Aan Woonbelang: Woonbelang erkent en behandelt het actiecomité als huurdersvertegenwoordiging en woordvoerder van huurders en kopers voor de straten Ketelven en Mergelven.
11 Aan Woonbelang: Woonbelang verstrekt het actiecomité maandelijks een schriftelijk verslag over de voortgang betreffende de oplossing van de problemen.
12: Aan Ecomaat: Een lagere GJ- en vastrechtprijs met terugwerkende kracht. Prijswijzigingen dienen schriftelijk te worden gecommuniceerd met de bewoners.

U bent hier