Actie voor sociale huurwoningen

10 januari 2012

Actie voor sociale huurwoningen

De SP afdeling Schijndel vindt dat Huis en Erf zich moet aansluiten bij de actie van woningstichting St. Joseph in Boxtel. Zij maken zich zorgen over de inkomensgrens voor sociale huurwoningen. St Joseph heeft op haar website een petitie die mensen kunnen tekenen. Het afdelingsbestuur heeft hierover een brief gestuurd naar de Raad van Toezicht en de directeur Bestuurder van de bouwvereniging.

Hieronder de brief die het afdelingsbestuur, naar Huis en Erf heeft gestuurd.

Geacht bestuur,

In het Brabants Dagblad van 5 januari jl. heeft U kunnen lezen dat de Boxtelse woningstichting St. Joseph een actie is gestart voor sociale huurwoningen. St. Joseph wil haar stem laten horen aan politiek Den Haag. Wij zijn van mening dat dit een prima initiatief is.
Zoals U weet komen huishoudens met een bruto jaarinkomen van boven 34.085 euro niet meer in aanmerking voor een sociale huurwoning met een huur tot 664,66 euro. Veel woningzoekenden vallen daardoor tussen de wal en het schip.

Ze zijn te “ rijk ” voor een sociale huurwoning of een huurwoning in de particuliere sector. Het inkomen is te laag voor het kunnen afsluiten van een hypotheek. Ook Huis en Erf kent deze problemen.
Wij vragen U om als Huis en Erf aan te sluiten bij de actie van St. Joseph. En in deze samen te werken. Plaats op uw website een soort gelijke petitie als in Boxtel. Breng deze petitie onder de aandacht van uw huurders en roep uw huurders op deze petitie te tekenen.

Wij denken dat het prima past in de doelstellingen van Huis en Erf. U maakt als bestuur van Huis en Erf duidelijk waar U staat. En U geeft uw huurders de kans om zich uit te spreken.

De steun van de SP heeft U al. In de plaatselijke politiek blijven we ons inzetten voor bereikbare betaalbare woningen. De SP- Tweede Kamerfractie geeft op landelijk gebied weerwoord aan de minister. Het mag niet gebeuren dat de wachtlijsten voor een huurwoning nog langer worden. We kunnen en mogen onze starters en woningzoekenden niet in de kou laten staan.

In afwachting van Uw antwoord,

Met vriendelijke groet

Namens het bestuur van de SP afdeling Schijndel.

Tonnie Wouters

Website St. Joseph