Straf voor scheefwonen

9 april 2012

Straf voor scheefwonen

Onlangs werd bekend dat de gefuseerde Veghels/Udense woningbouwvereniging Area 5% extra huur gaat vragen aan mensen met een inkomen dat hoger is dan €43.000,- . Daarmee geeft de woningbouw¬vereniging uiting aan de wil van het kabinet om mensen met een middeninkomen het leven zuur te maken.

Deze zogenaamde ‘scheefwoners’ kunnen – mede door dit kabinetsbeleid – nauwelijks of niet verhuizen naar een andere woning en wonen vaak in wijken die er baat bij hebben dat mensen, zodra ze een modaal inkomen hebben, niet wegvluchten, maar in de wijk blijven wonen.
Men ziet over het hoofd dat het moeilijker is dan ooit om een hypotheek te krijgen en dat het in Veghel en Uden zeer lastig is om een huurwoning voor ongeveer 700 euro te vinden. Waar Area zou moeten kiezen voor bouwen van nieuwe huurwoningen, kiest het nu voor het aanpakken van huurders en ze opzadelen met extra huurverhogingen. Het geld moet gezocht worden bij het aanpakken van de miljarden kostende villasubsidies.
Overigens blijkt dat de scheefwoonwet in werkelijk niet bedoeld is om scheefwonen tegen te gaan, maar om huurders botweg meer te laten betalen. Dit bleek uit het feit dat de minister weigerde om in de wet vast te leggen dat vrijkomende woningen weer opnieuw verhuurd zouden worden aan de laagste inkomens. Sterker nog het blijkt dat deze woningen ook nog eens verkocht mogen worden of boven de liberalisatiegrens mogen worden aangeboden.

Scheefwonen en privacy: Gluurverhoging

De uitvoering van de scheefwoonwet blijkt in de praktijk ook op nogal veel praktische problemen te stuiten. Zo gaat de belasting dienst aan Area inkomensgegevens verschaffen. Dit is een grote inbreuk op de privacy van huurders. De landelijke Woonbond heeft de huurverhoging voor scheefwoners dat ook tot gluurverhoging gebombardeerd. Inmiddels zijn er al huurders een proces aangegaan tegen hun woningbouwvereniging omdat zij niet willen dat hun persoonlijke gegevens te grabbel worden gegooid.