SP en VVD tegen herindeling

1 juli 2012

SP en VVD tegen herindeling

De meerderheid van de gemeenteraad, het CDA, PvdA en Dorp/ABS zijn voor een herindeling van de gemeente Schijndel. Het college van B&W (CDA, PvdA en Dorp/ABS) kan verder gaan met de plannen hiervoor. Ruud Merks was meteen duidelijk. U zet de de gemeente zonder blikken of blozen in de uitverkoop. U wilt ons als zefstandige gemeente opheffen. U moest zich schamen. Wij vinden het een brevet van onvermogen

Ook de VVD fractie was helder. Net als de SP fractie vinden ze samenwerken prima, maar Schijndel heeft nog voldoende potentieel om zelfstandig verder te gaan. Ook het CDA was duidelijk. Ze zijn voor herindeling dat als de tijd daar is. Lastiger was het voor de PvdA en Dorp/ABS om een duidelijke uitspraak te doen. En dat is niet vreemd natuurlijk. Hun eigen wethouders hebben de keuze al gemaakt. Zowel de PvdA als Dorp/Abs bleven draaien met verhullend taalgebruik. Eus Witlox van Dorp/Abs bleef volhouden dat hij geen ja en geen nee zegt. En Dimitri vd Donk (pvda) probeerde het met dat herindeling voor hun geen doel op zich is. En verweet de SP dat we de discussie onnodig op scherp zetten. Waarop Ruud Merks meteen reageerde dat de PvdA het college een vrijbrief geeft om verder te gaan. En dat is wat er ook gebeurd is. Door de kaderbrief vast te stellen, goed te keuren, hebben deze partijen ermee ingestemd dat het college door kan gaan met de voorbereidingen voor een gemeentelijke herindeling.

herindeling