Nieuwbouw woningen goedkoper?

21 april 2013

Nieuwbouw woningen goedkoper?

Of er in Schijndel eindelijk meer betaalbare woningen komen, dat blijft de grote vraag. In de raadsvergadering zijn de woonvisie en het uitvoeringsprogramma wonen vastgesteld. Maar met het uitvoeringsprogramma voor 2013 kan het alle kanten opgaan en wordt niets vastgelegd. Het hoofdmotto van het uitvoeringsprogramma is DE HERIJKING VAN HET WONINGBOUWPROGRAMMA.

Tijdens de debatten leek het erop dat de verkieizngscampagne's zijn gestart. Het CDA, PvdA, Dorp/ABS en VVD waren vol lof over de woonvisie en het uitvoeringsprogramma. De afgelopen jaren werden voorstellen van de SP raadsfractie, zoals een starters lening, betaalbare woningen voor jongeren en starters, energiezuinige woningen, de grond in erfpacht, steeds weggestemd. Nu zijn alle fracties als een blad aan een boom omgedraaid. Betaalbaar bouwen is nu ook voor hun belangrijk. Mooi, eindelijk. Maar of dat in de praktijk ook werkelijk te zien zal zijn, is de grote vraag.

1. 1 Met het vastgestelde uitvoeringsprogramma is niets definitief vast gelegd. Het wordt herijkt.
    2 Een eerder aangenomen besluit, het bouwen van woningen naar draagkracht is niet opgenomen in het uitvoeringsprogramma.
    3 Alle verbetervoorstellen, zoals een starterslening, prijzen onder de 185.000 euro en sinds de laatste raadsvergadering prijzen onder de 160.000 euro worden meegenomen bij de herijking.

Een herijking, het opnieuw bekijken dus, kan positief, maar ook negatief uitpakken voor onze woningzoekenden.
De SP fractie heeft met het uitvoeringsprogramma niet ingestemd. De opmerking van wethouder Eijkemans, tot 2016 is alles al gepland, bevestigd onze conclusie. Het is voor de raad en voor de bevolking niet duidelijk wat er de komende jaren gebouwd wordt en voor welke prijs. Een pikant detail is dat de gemeente Schijndel zo goed als geen grond meer in eigendom heeft. Met goedkopere bouwplannen is de gemeente vrijwillig afhankelijk van wat projectontwikkelaars willen doen.

Lees hieronder de bijdrage tijdens het debat van raadslid Wouters;

Woningbouwprogramma 2013
Als we de woonvisie lezen en met de opmerkingen van de raadsfracties afgelopen commissie vergadering zou je de conclusie kunnen trekken, Ja, het lijkt erop dat er meer aandacht komt voor sociale volkshuisvesting. Met nadruk op het woord lijkt.
Het college die zegt een starterslening te willen onderzoeken, waarom nu wel en de afgelopen jaren als de SP fractie het voorstelde niet, is mij een raadsel. Stellig werd gesteld, wij willen mensen niet subsidieren, de PvdA die vooral erfpacht in wil brengen, en als de SP fractie het voorstelde kregen we hierin geen steun. Maar het kan verkeren, een visie, wat volgens mij als je het vertaald, is een visie, een toekomst beeld van wat je belangrijk vind en vooral nodig vind, dat kan van de ene dag op de andere dag blijkbaar zomaar veranderen. Naar het nu lijkt kan het dus meer de richting opgaan van wat wij belangrijk vonden en vinden een sociale volkshuisvesting. Lijkt.
Want welk uitvoeringsprogramma 2013 stellen we vanavond hier nu vast, wat gaat er gebouwd worden…? Het gaat toch om de praktijk.

Met het uitvoeringsprogramma voor 2013 kan het alle kanten opgaan en wordt niets vastgelegd. Het hoofdmotto van het uitvoeringsprogramma is DE HERIJKING VAN HET WONINGBOUWPROGRAMMA.
• Nieuwe woningbouwplannen dienen binnen de bebouwde kom gerealiseerd te worden. Bij de herijking wordt dit meegenomen.
• Toevoeging van de nieuwe prijsgrens 187.000 euro, wordt in de herijking meegenomen
• Er komen in 2013 nieuwe prestatieafspraken met de corporaties. Afspraken over het aantal sociale huurwoningen in relatie tot de doelgroep van beleid.
Tot vorig jaar was hier de stelling, er zijn voldoende sociale huurwoningen voor de doelgroep van beleid. Is die stelling nu anders, zo ja, waarom wordt die hier niet genoemd? Is de mening nog steeds hetzelfde, nl dat er voldoende sociale huurwoningen zijn voor de doelgroep, dan is dit een overbodige opmerking. Of je moet de mening hebben dat er teveel sociale woningen zijn dat kan, dat kan natuurlijk ook.
• Ouderen en zorgbehoevenden, Na deelname aan onderzoek Wonen, welzijn en zorg zullen mogelijke gevolgen voor het woningbouwprogramma meegenomen worden bij de herijking. Hoezo mogelijke gevolgen? Dat is net zo iets als dat je zegt, als het regent wordt je mogelijk nat.
• Jongeren, doorstromers en starters, deze aandachts groep wordt meegenomen bij de herijking.
• Ruimte voor kleine, betaalbare woningen worden meegenomen bij de herijking.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Eentje wil ik toch nog even onder de aandacht brengen. Gesteld wordt dat mensen met een zorg behoefte langer zelfstandig wonen en meer op zichzelf en elkaar zijn aangewezen. Veen mensen blijven inderdaad liefst zo lang mogelijk in de eigen omgeving wonen. Maar met de al eerder opgelegde bezuinigingen, eigen bijdrage’s in de WMO en nu dan het willen afschaffen van de huishoudelijke zorg, wordt dat wel steeds moeilijker gemaakt.

In 2012 zijn er onder dit college 44% betaalbare woningen opgeleverd. Mooi. Doordat Huis en Erf flinke kortingen heeft gegeven bijvoorbeeld in de Lidwinahof, omdat de vraagprijs te hoog was, zijn er een aantal betaalbare woningen bijgekomen. Daar tegenover staat dat als een huurwoning leeg komt bij Huis en Erf er meteen 100 euro bovenop gezet wordt. En hebben we te maken met een college en bouwvereniging die goedkope huurwoningen, dankzij een lagere verkoopprijs, ja, ik heb het over het voormalig GWB, er geen enkel probleem mee hebben om ook bij die woningen extra huurverhoging te willen doorvoeren. Daar is overigens het laatste woord nog niet over gezegd. Zien we vervolgens de woningbouwplannen voor dit jaar,

In de projectenrapportage staan de woningbouwplannen voor dit jaar, 2013 die hard zijn. Daarvan is 10% onder de 185.000 de rest is allemaal boven de 200.000 tot 3330.000 euro. En nog 12 appartementen voor Dichterbij met een middelhuur. Aan het college heb ik de vraag, hoe hard de 12 appartementen voor Dichterbij, aan de Tolakker, zijn. De verwachte bouw zou 2012 zijn, en we zitten ondertussen in 2013. Er zijn Schijndelse mensen die op deze appartementen zitten te wachten. Het antwoord van de wethouder is dat Huis en Erf binnenkort hierop ingaat.

Voorzitter, ik ga geen moties en amendementen indienen. In december heeft de gemeenteraad besloten dat in Schijndel er meer woningen gebouwd moeten worden naar draagkracht, met toepassing van andere financieringsvormen, met aandacht voor betaalbaarheid van woningen (relatie inkomen en woonlasten). Een zeer opmerkelijk besluit. Het college maakt zich ervan af met de opmerking dat er landelijk verschillende normen gehanteerd worden voor berekening van wat de draagkracht zou kunnen zijn. Bij de verdere uitwerking van beleid baseert het college zich op de informatie van het rijk en het NIBUD.
Een woonvisie is 1, zoals ik al gezegd heb, zou je de conclusie kunnen trekken dat in Schijndel meer de richting wordt gegeven naar een sociaal volkshuisvestingsbeleid. Vervolgens is het zaak om het beleid in de praktijk ook uit te voeren. Maar het uitvoeringsprogramma wonen zoals het er nu ligt, de opgenomen aantallen woningen en niet onbelangrijk, de prijsklasses, worden misschien wel praktijk en misschien ook niet.
Voorzitter de SP fractie gaan dit raadsvoorstel herijken.