BLOEMENWIJK OP DE SCHOP

16 juli 2013

BLOEMENWIJK OP DE SCHOP

De SP in Veghel is ongeveer een jaar geleden een onderzoek gestart in de Bloemenwijk. Hierbij is bij bewoners van de wijk deur aan deur gevraagd naar de staat van hun huis, waar ze tevreden over waren en wat ze verbeterd wilden zien. SP Veghel stelde de bewoners een aantal vragen.

Uit het onderzoek kwamen de volgende punten naar voren:
1. Staat van onderhoud van het huis. Vooral bij de oudere gedeelten van de Bloemenwijk zijn er klachten over vocht of ander onderhoud aan de woning, zoals scheuren in de muur of slechte isolatie. Men concludeert dat de woningen wel een opknapbeurt kunnen gebruiken. Deze woningen zijn - als ze goed worden onderhouden - goede sociale huurwoningen. Helaas komen er steeds minder goedkope huurwoningen in Veghel, doordat er de afgelopen jaren alleen maar woningen in deze klasse zijn afgebroken.
2. Samenhang van de buurt. Bewoners geven aan dat de samenhang van de buurt minder wordt. De buurt dreigt te verpauperen, zegt men. Gevoelens van onveiligheid bespeuren we ook bij een aantal van de ondervraagden. Wat opvallend is, is dat in de koopwoningen in de wijk deze onveilige gevoelens meer spelen dan in de huurwoningen. Weliswaar erkennen de mensen dat de samenhang heel anders is dan vroeger, maar de binding, díe er nog is, wil men graag behouden.
3. Verkeersoverlast In de Sluisstraat klagen de mensen dat er nog steeds te hard wordt gereden. En bij de stoplichten aan de Rembrandtlaan wordt nog hard opgetrokken en geremd.
4. Parkeerproblemen en trottoirs Bewoners geven aan dat er een gebrek aan parkeerplaatsen is. Bij de bouw van de wijk is uitgegaan van een lager aan auto´s per woning dan nu. Meer parkeerplekken zou fijn zijn. Bewoners geven aan dat de trottoirs over het algemeen niet goed onderhouden worden en dat men last heeft van losliggende stoeptegels.

Area aan de slag in de Bloemenwijk

Omdat Area bezig gaat in de Bloemenwijk, heeft zij ook onderzoek in de wijk gedaan en komt in grote lijnen tot dezelfde conclusie als uit het onderzoek van de SP naar voren komt. De SP heeft de uitslag van het onderzoek beschikbaar gesteld aan Area.
Area lijkt de problemen in de wijk serieus aan te gaan pakken, dat waardeert de SP, want het is in het verleden wel eens anders geweest met Woonbelang, de voorganger van Area. De SP Veghel merkt ook dat Area een goede samenwerking met de bewoners zoekt.

Area heeft de wijk nu in zones verdeeld en gaat per zone de wijk opknappen. Er zijn al een aantal avonden geweest, waarbij Area met de bewoners heeft gesproken over wat hun eisen en wensen zijn. De SP is op deze avonden aanwezig geweest als toehoorder en vindt dat proces tot nu toe goed verloopt.

Area heeft de insteek om geen woningen te gaan slopen in de wijk, maar vooral groot onderhoud te gaan plegen. Dit is een groot verschil met de Oranjewijk, waar nu de helft van huurwoningen is verdwenen en de huren veel te hoog worden voor de gemiddelde huurder. Het is dan ook goed om te horen dat Area in de Bloemenwijk de huren graag betaalbaar wil houden voor de huidige bewoners.