Gemeentelijke herindeling? SP Schijndel start enquête

6 november 2013

Gemeentelijke herindeling? SP Schijndel start enquête

De meerderheid van de gemeenteraad heeft besloten dat Schijndel gaat fuseren (herindelen) met St Oedenrode. Maar dat is nog niet groot genoeg. Er wordt ook onderhandeld met Veghel om bij een herindeling aan te sluiten. Dankzij een voorstel van de PvdA zijn de fractievoorzitters van PvdA, CDA, VVD en Dorp/ABS  ook nog aan het werk om te lobbyen bij de raden van Boxtel en St Michielsgestel om zeker ook bij de herindeling aan te sluiten. En dat alles achter gesloten deuren.   Klik hier om de enquête te openen en geef uw mening!

Zelf peilen mening van burgers

Het steekt de SP-fractie dat dit proces steeds maar in volle vaart wordt voortgezet, zonder dat de burger hierover ook nog maar één keer aan zet is geweest. De SP heeft daarom besloten om zelf de mening van burgers te gaan peilen. We zijn gestart met het afnemen van een enquête onder Schijndelnaren. Gedurende een aantal weken zullen SP’ers op diverse plaatsen in Schijndel  aanwezig zijn om aan bewoners te vragen wat zij nu van de plannen vinden. Ook verspreiden we de enquete in een aantal wijkjes huis aan huis. Ook in uw wijk.

Herindeling

SP voorzitter Tonnie Wouters licht het initiatief toe: ‘In feite is het natuurlijk belachelijk dat wij deze enquête zelf moeten organiseren, op een moment dat er vanuit andere raadsfracties en het college al openlijk over herindeling is besloten. De gemeenteraad en het college hadden de mond altijd zo vol van ‘beginspraak’ en ‘de burger centraal stellen’, maar bij zo’n belangrijk besluit als verregaande samenwerking komt de burger gewoon niet aan het woord. Terwijl dat het hier toch direct gaat over de speelruimte die Schijndel straks nog heeft en met name dus ook de invloed van burgers.’ Wanneer een gemeente zich vrijwillig gaat opheffen, gaat herindelen met een andere gemeente, is dat niet zomaar een besluit. Dat is een besluit wat elke inwoner aangaat, waar ook elke inwoner een mening over heeft. En die mening is voor de SP belangrijk om te weten wat er besloten moet worden, wel of niet herindelen.

Klik hier om de enquête te openen en geef uw mening!

Op 28 november volgt de definitieve besluitvorming. Alleen herindelen met St Oedenrode en/of Veghel, en/of Boxtel en St Michielsgestel.