SP woning slaat aan in Veghel

21 september 2014

SP woning slaat aan in Veghel

Eindelijk lijkt de sociale woningbouw op de agenda te komen in de Veghelse raad. Afgelopen donderdag 18 september is er in de commissie Ruime en Milieu voor het eerst weer eens gesproken over de bouw van betaalbare woningen in Veghel.

Aanleiding was de presentatie van SP raadslid Kees van Limpt over de Semi Permanente (SP) woning.
Deze woning kan snel gebouwd worden en is voor voor een groot deel van de woningzoekenden  een oplossing op de korte termijn.
Op deze wijze kan de wachttijd van bijna acht jaar snel teruggebracht worden.

Opmerkelijk bij de presentatie in de raadzaal was dat de aanwezige partijen, na enig aanrzelen, ook enthousiast waren. Woningbouwvereniging Area noemde het een mooi initiatief en gaf aan in dit soort woningen te geloven.

Presentatie Kees van Limpt

PDF iconKees van Limpt begon zijn presentatie met zijn visie op de huidige woonproblematiek:

Wie tegenwoordig een woning wil huren lijkt wel een asielzoeker. Jarenlange onduidelijkheid en onzekerheid en niet weten waar je terecht komt. Dat geeft een rotgevoel en een idee miskend te zijn.
Al jaren is de doelgroep huurders vergeten. Ondanks mooie woorden in verkiezingsprogramma's en begrotingen. Afgelopen jaren zijn er goedkope sociale huurwoningen afgebroken. Duurdere huurhuizen en koopwoningen kwamen ervoor in de plaats.

Werd er gevraagd naar betaalbare huurwoningen, werd gezegd: “daar gaan wij niet over. Dat ligt op het bordje van AREA en daar hebben we prestatieafspraken mee gemaakt.” Maar in prestatieafspraken kun je niet wonen. Er moeten concrete plannen komen, en daar wil de SP het over hebben. De behoefte aan betaalbare huurwoningen is groot. Er is een wachtlijst van bijna acht jaar! Maar waar blijft iedereen dan? Het is oorverdovend stil en er wordt naar elkaar gekeken.

Als SP hebben wij de uitdaging opgepakt. Er is een schetsontwerp gemaakt en die is uitgewerkt door deskundigen van Leenders Architecten.

In het werkprogramma van het huidig college staat onder andere: “specifieke aandacht voor betaalbare huisvesting”. Dan volgt er een theoretisch verhaal over afspraken, in de gaten houden en onderzoek. Concreet staat er dit eigenlijk niets.

Om daar verandering in te brengen presenteert de SP een schets van wat er zou kunnen.

In de hoop daarvan iets mee te krijgen in het programma, dat op 2 oktober in de raad besproken wordt. Maar daarnaast ook van de andere partijen te horen hoe zij erin staan. En of de politieke wil er is om het een keer écht aan te gaan pakken.

Inpressie Semi Permanente woning

Hieronder ziet U enkele afbeeldingen van hoe de SP woning er uit zou kunnen zien.

Foto: sp / www.sp.nl

Foto: FNV voor zorg / www.fnvvoorzorg.nl/1mei