Blijft beschermd wonen in Schijndel behouden?

2 januari 2016

Blijft beschermd wonen in Schijndel behouden?

Twee weken geleden melden wij al dat naar aanleiding van het verontrustende bericht in het Brabants dagblad, dat Reinier van Arkel stopt met beschermd wonen voor psychiatrische patiënten in Schijndel, door ons vragen aan het college zijn gesteld.

Vanuit het college hebben we hierop zelf nog geen reactie gekregen. Wel is er (mede naar aanleiding van onze vragen?) een persbericht verstuurd waarin o.a. wordt aangegeven dat;

• burgemeester Eugster en wethouder Witlox op bezoek zijn geweest bij de Offenbachstraat. De boodschap die de gemeente de bewoners vlak voor kerst meeheeft gegeven is dat zij in onderhandeling is met Reinier van Arkel om te kijken naar de best passende oplossing.
  • Er zal worden gezocht naar alternatieve zorgarrangementen en exploitatiemogelijkheden van de voorzieningen in Schijndel.

Op zich een mooie eerste stap, maar voorlopig is er dus nog steeds geen zekerheid dat er ook werkelijk beschermd wonen voor psychiatrische patiënten in Schijndel blijft bestaan en of de huidige bewoners ook gewoon kunnen blijven wonen en de medewerkers hun baan niet verliezen. Als de onderhandelingen richting Renier van Arkel geen uitkomst gaan bieden, dan nog heeft de gemeente een verantwoordelijkheid voor deze mensen en de mensen die daar werken.

Helaas hebben we nog geen antwoord op onze eerder gestelde vragen gekregen.

Via deze link kunt u het persbericht van de gemeente lezen.