"wij van WC eend..."

14 maart 2016

"wij van WC eend..."

Foto: SP

"Een theateradviesbureau dat een objectief advies moet geven over de mogelijkheden voor een podiumaccommodatie bij 't Spectrum of het City Theater, terwijl dat bureau ook het City Theater als klant heeft! Dat gelooft toch niemand!!"  Dit was de conclusie van SP raadslid Ruud Merks.  Ook Hart voor Schijndel en zelfs coalitiegenoot CDA, hadden een wrange smaak. Het leverde wethouder Roozendaal veel kritiek op.

College laat het afweten

Al jaren lukt het het college in Schijndel niet, om nu eindelijk een podiumaccommodatie op Schijndelse maat te realiseren. Een doorn in het oog van de SP-fractie. Onlangs heeft de SP-fractie voor de zoveelste keer aan de bel getrokken.  De SP-fractie is van mening dat de mogelijkheid om het podium bij "t Spectrum te realiseren een zeer goede optie is. Zeker gezien de financiële perikelen ’t Spectrum. Het is bovendien meteen een kans om het 't Spectrum voor nu, maar ook voor de toekomst levensvatbaar te houden.  Een voorstel van de SP om serieus onderzoek te verrichten naar de mogelijkheden, kreeg destijds bijval van een ruime meerderheid van de gemeenteraad. Het onderzoek is wel uitgebreid naar alle mogelijke locaties in Schijndel.

Gelegenheidsargumenten

Diverse locaties werden onderzocht, maar vallen al bij een eerste afweging af. Nu blijft er alleen een onderzoek naar de mogelijkheden bij 't Spectrum en het City Theater over. Merks vond dat er wel  veel  gelegenheidsargumenten zijn gebruikt, waarbij locaties al zijn afgevallen.

• De kerk op de Boschweg viel af omdat er al een proces loopt, voor een multifunctionele ruimte.  "Hoezo?  Er zijn nu al drie van dergelijke accommodaties op de Boschweg, er komt toch geen vierde bij? " aldus Merks.
  • De mogelijkheden bij het gemeentehuis viel af wegens parkeermogelijkheden.
    In de nabijheid zijn er wel honderden parkeerplaatsen binnen loopafstand.
  • Ook vielen gebouwen al af, wegens ontbreken van de "aanwezigheid van professionele programmering" volgens het college.
    Volgens Merks het zoveelste gelegenheidsargument, omdat het toch ging om gebouwen.

geloofwaardigheid in het geding

Ondanks vele twijfels, over de geloofwaardigheid van een onafhankelijk advies, steunden de coalitiepartijen, wethouder Roozendaal.

Blijkbaar weegt het belang van het instandhouden van de coalitie zwaarder dan de inhoud. Kritiek geven op elkaar is not done. Je hoeft geen vreemde talen te hebben gestudeerd om te zien dat een dergelijk onderzoek aan alle kanten rammelt" , aldus Merks.

Het is nu wachten op het resultaat van het onderzoek. De SP-fractie zal dan zeer kritisch gaan bekijken of het onderzoek wel echt objectief is geweest.