Gemiste kans op inhaalslag sociale huurwoningen

25 april 2016

Gemiste kans op inhaalslag sociale huurwoningen

Dankzij Dorp/Abs, CDA en PvdA komt er geen snelle inhaalslag in het bouwen van sociale huurwoningen.  Wel roepen: "Meer bouwen, creatieve oplossingen, we gaan de strijd aan tegen het tekort aan sociale huurwoningen, het grootste probleem in de huurderswereld is de betaalbaarheid." Het blijft helaas bij woorden..  Deze partijen stemde tegen een amendement [lees het amendement hier] van de SP, om de bouw van sociale huurwoningen naar voren te halen. Tonnie Wouters:  "De kans om sneller de wachtlijsten op een huurwoning te bekorten laten de partijen bewust liggen."

Al vele jaren op rij spreken de Schijndelse politieke partijen hun zorg uit dat er een tekort aan betaalbare huurwoningen is. Al vele jaren op rij zet de SP zich in om de zorgen om te zetten in daden en te starten met een inhaalslag van het bouwen van sociale huurwoningen. Een inhaalslag die nu nog harder nodig is dan ooit.
Een nieuw probleem wat het tekort nu oproept is dat er in de samenleving onrust en verkeerde oorzaken genoemd worden. Er wordt gesuggereerd dat vluchtelingen en statushouders voorrang krijgen op een huurwoning. Dat daardoor de wachtlijsten nog langer worden. Het tekort is niet alleen een Schijndels probleem, maar in heel Nederland. Prestigeprojecten, verkoop van sociale huurwoningen, dure koopwoningen bouwen, financiële blunders, directeur bestuurders die zichzelf verrijken, hebben ervoor gezorgd dat er te weinig sociale huurwoningen zijn gebouwd. Verantwoordelijk hiervoor is de politiek.
In de raadsvergadering vroeg raadslid Wouters aan het college en raadsfracties, hoe zij gaan uitleggen aan de bevolking dat de vluchtelingen en statushouders niet het probleem zijn van de wachtlijsten. Dat het natuurlijk prima is, dat er tijdelijke woningen komen, dat er gestart wordt met kamerverhuur. Maar dat dit niet genoeg is. Dat met het aannemen van het amendement, versneld uitvoeren van bouwplannen, de politiek kan laten zien dat ze het probleem serieus neemt. Het was helaas tegen dovenmans oren.

Opmerkelijk is dat de woordvoerder van Dorp/ABS volmondig erkende dat inderdaad de politiek schuldig is aan het tekort van sociale huurwoningen. Maar toch tegen het versneld invoeren van bouwplannen stemde.