Betrek lokale ondernemers bij AZC

23 juni 2016

Betrek lokale ondernemers bij AZC

Foto: SP

De raadscommissie gaf vanavond al een positief signaal af, voor het opstarten van een  haalbaarheidsonderzoek voor een mogelijke realisering van een  AZC op het MOB complex Vlagheide.  Iedere partij werd gevraagd, waar o.a. de nadruk op moest liggen en of ze nog suggesties hadden, die als randvoorwaarden kon worden meegenomen.  Voor SP Raadslid Ruud Merks aanleiding, om aandacht te vragen voor de lokale ondernemers.

In het AZC, waar mogelijk 300 vluchtelingen worden geplaatst, zal iedereen "zijn natje en droogje" moeten hebben. Dit betekent dat er veel eten, drinken en verdere gebruikartikelen moeten worden aangevoerd.  Ruud Merks:

Je moet voorkomen dat goederen van ver worden aangevoerd, terwijl lokale ondernemers ook makkelijk een deel van de goederen, voor een eerlijke prijs kunnen aanleveren. Naast dat het veel sympathie oplevert, is dit ook een mooie boterham voor de lokale ondernemers en voor de werkgelegenheid.

Burgemeester Eugster omarmde de suggestie van de SP fractie en  zal zich hard gaan maken, voor zoals zij het noemt, "streekgebonden producten". In de raadsvergadering gaat de SP fractie, een voorstel doen dat dit aspect ook zeker  wordt opgenomen in de randvoorwaarden.