Beschermd (?) wonen

17 augustus 2016

Beschermd (?) wonen

In het Brabants Dagblad van 13 augustus een groot artikel, Wel beschermd wonen, maar dan anders. In het artikel wordt gesproken dat de woonvorm aan de Offenbachstraat openblijft. Dat op zich is natuurlijk prima en zijn we er zeer tevreden mee. Echter, wel beschermd wonen, maar dan anders, is het gevolg van een zogenoemde kanteling, oftewel bezuinigingen.

Een kanteling die is vastgelegd in de regiovisie Beschermd Wonen, Maatschappelijke- en verslaafdenopvang. Een regiovisie die door alle gemeenten vastgesteld zou zijn. Een visie die al in de praktijk wordt uitgevoerd met de eerste fase kanteling Beschermd Wonen Reinier van Arkel. Een eerste fase uitgevoerd in Schijndel en deels in Den Bosch. De gemeenteraad van Schijndel was hier helemaal niet van op de hoogte. Daarom hebben we de volgende vragen gesteld aan verantwoordelijk wethouder Witlox;

1. Waarom hebt u ermee ingestemd dat in het regionale portefeuillehouders overleg Maatschappelijke Zaken is afgesproken dat de centrumgemeente ’s-Hertogenbosch deze visie in verband met de besteding van de Rijksgelden alleen door de gemeenteraad van Den Bosch vaststelt wordt. En dat in de andere gemeenten in de regio, dus ook in Schijndel, stellen de Colleges de regiovisie vast.
  2. Waarom heeft u de raad hier niet vooraf over geïnformeerd? Dat had volgens onze fractie wel gemoeten, aangezien het Wmo-beleid aan de raad is.
  3. Al in oktober vorig jaar heeft wethouder Kagie van ’s-Hertogenbosch namens de bestuurders in de regio gesproken met de regionale Wmo adviesraden over de regiovisie Beschermd Wonen, Maatschappelijke opvang en Verslavingszorg. Tijdens deze bijeenkomst waren vertegenwoordigers van Wmo adviesraden uit de volgende gemeenten aanwezig: Boxtel, Vught, Sint-Michielsgestel, ’s-Hertogenbosch en Zaltbommel. Waarom was de Schijndelse Wmo Adviesraad hierbij niet aanwezig?
  4. U hebt al in maart de regiovisie ter vaststelling ontvangen. Waarom hebt u de raad hiervan niet op de hoogte gebracht? In het licht van de actieve informatieplicht had dit wel gemoeten.
  5. Met uitzondering van de SP heeft de raad in juni 2015 het inkoopkader Wmo 2016 vastgesteld. Hier wordt al summier gesproken over een regiovisie. Hebt u dan geen tijd genoeg gehad om de raad tussentijds op de hoogte te brengen, wat de gevolgen zouden kunnen worden van de bezuinigingen? Oftwel, waarom hebt u de regiovisie, desnoods in concept, niet aan de raad voorgelegd?
  6. Gaat u dit alsnog doen? Zo ja, wanneer?
  7. Ligt er een scenario klaar voor het geval dat de eerste fase kanteling Beschermd Wonen Renier van Arkel mislukt? Hoe ziet dit scenario eruit?
  8. Zo niet, bent u bereid om dit dan samen met de raad op te pakken?