Slopen? Bezopen!

3 augustus 2016

Slopen? Bezopen!

Er is nog geen duidelijkheid voor de bewoners van het voormalig gemeentelijk woning bedrijf, de 'oude Hoevenbraak'. Zijn de sloop plannen voor deze wijk van de baan of nog niet?

Reden voor het comite Levende Geschiedenis, om een volgende stap te zetten. Lees hieronder verder;

Nieuws voor alle bewoners van de ‘oude’ Hoevenbraak

We hebben nog geen nieuws van de gemeente en/of Huis en Erf. Hoewel wethouder Witlox de raad en u beloofd heeft, voor de vakantie met de uitslag van een onderzoek (probleemanalyse) zou komen, is de vakantie inmiddels begonnen. Geen nieuws, zou kunnen betekenen, is goed nieuws. Het comité Levende Geschiedenis zou dit graag geloven. Maar helemaal gerust zijn we niet. We hebben daarom een volgende stap gezet.

Gedeputeerde van de provincie is uitgenodigd

Onlangs is bekend geworden dat de provincie Noord-Brabant bijna 3,3 miljoen euro gaat investeren in erfgoed. Verantwoordelijke gedeputeerde Henri Swinkels zegt in de media dat Brabant is bezaaid met erfgoed, van oude kloosters en fabrieken tot forten en molens. Ook zijn insteek dat bij al dat erfgoed verhalen horen, die ons verleden zichtbaar maken ons verbinden is geweldig. Prima dat de provincie het verleden zichtbaar wil maken en houden, door het erfgoed te behouden en waar nodig herbestemmen.

In het artikel in de media wordt met name gesproken over Rijksmonumenten, het onderhoud van molens en eco-archeologisch onderzoek. Het Brabantse erfgoed is bij lange na niet allemaal rijksmonument. Veel Brabants erfgoed is zelfs nog geen gemeentelijk monument. En is afhankelijk van de plaatselijke politiek of dit ja, dan nee, gemeentelijk monument kan worden.

Tot nu toe staat onze wijk niet op de lijst van Rijksmonumenten en ook niet op de gemeentelijke monumentenlijst. Hopelijk accepteert dhr Swinkels onze uitnodiging. Wellicht dat de provincie iets voor onze wijk kan betekenen.

Onze insteek is en blijft om van de ‘oude‘ Hoevenbraak een beschermd dorpsgezicht te maken, zodat onze wijk behouden kan blijven!!!!!!! Een wijk, bijna compleet intact met woningen en infrastructuur uit de periode van de wederopbouw. Een stuk geschiedenis wat bewaard moet blijven.

We houden u op de hoogte.

Comité Levende Geschiedenis