Succesvolle Infoavond Nationaal ZorgFonds

28 september 2016

Succesvolle Infoavond Nationaal ZorgFonds

Een volle zaal in Veghel, met  bezorgde en betrokken mensen, die graag verder geïnformeerd willen worden over de ins en outs van het Nationaal Zorgfonds. SP afdelingsvoorzitter Guido Tubbing opent afgelopen dinsdag een  bijeenkomst, met een schets van de voorgeschiedenis. Vanaf april zijn er kranten verspreid, in wijken langs de deur geweest en in Veghel en Schijndel op markten gestaan om mensen op te roepen zich als voorstander van een Nationaal ZorgFonds aan te sluiten bij de landelijke campagne.

Met veel positieve reacties van burgers, die ook vinden dat het huidige zorgstelsel op de schop moet. KBO-Brabant stelt zich actief op en volgt daarmee het voorbeeld van SP, 50Plus Partij, Partij voor de Dieren, FNV Zorg & Welzijn, Omroep Max en tal van cliëntengroepen en beroepsorganisaties in de zorg. Guido constateert dat het idee zich razendsnel door het hele land verspreid. De teller van het aantal sympathisanten staat inmiddels op 165.000.

Nils Müller, lid van het landelijk comité Nationaal Zorgfonds, neemt de bezoekers mee in zijn verhaal. Over de mythe van de marktwerking en de noodzaak van een stelselwijziging. Richting zorgverzekering zonder eigen risico, met een en hetzelfde basispakket voor alle Nederlanders, inclusief fysiotherapie, geestelijke gezondheidszorg en tandzorg. Dit in plaats van de miljardenreserves, bureaucratie en winsten van de huidige zorgverzekeraars. Hij pleit voor het op gang brengen van een zo massaal mogelijke beweging voor betere zorg en het opnieuw organiseren van solidariteit. Zijn betoog werd afgewisseld met pittige vragen en opmerkingen vanuit het publiek, met name toen het ging over de betaalbaarheid. Maar die is aangetoond, zoals blijkt uit doorberekening van het Centraal Planbureau. Wel of geen zorgverzekeraars, het is een politieke keuze. Dus bij de volgende landelijke verkiezingen is die keuze aan ons!
Ter afsluiting van de avond worden ideeën verzameld voor het vervolg. Ieder kan op eigen wijze een steentje bijdragen aan het verder doen groeien van de beweging, die ons uiteindelijk het Nationaal Zorgfonds moet opleveren.