Open Dag versus hondentoiletten

3 oktober 2017

Open Dag versus hondentoiletten

Foto: SP

Op 24 september hield de gemeente Meierijstad een Opendag.  De "deuren" stonden open in het stadhuis in Veghel, de milieustraat in Schijndel en het bestuurscentrum in Sint Oedenrode.  Onze SP fractie was voltallig aanwezig in het bestuurscentrum om met de bevolking in gesprek te gaan.

Tijdens deze open dag op 24 september kreeg de SP fractie bezoek van een inwoner uit Sint-Oedenrode. Die had geconstateerd, dat er geen hondentoiletten meer zijn en dat er ook geen bakken meer staan in hun wijk, waar ze als goedwillende burger de ontlasting van hun hond konden dumpen. "Als ze die toch willen opruimen en in de gewone vuilisbak doen vinden ze dat zelf niet al te fris, maar krijgen ze er ook opmerkingen over van anderen". Alles weer mee naar huis nemen is ook niet echt een prettige oplossing.  Iedere hondeneigenaar in Meierstad hoeft weliswaar geen hondenbelasting meer te betalen na de fusie, maar willen toch als nette burger zich aan de ruimplicht te houden. Maar dan wel graag in de daarvoor bestemde bak. Als die er tenminste is. En dat is de vraag, die de SP-fractie inmiddels aan de gemeente hierover gesteld heeft.

Vraag: Tijdens de open dag werd ons gevraagd hoe het staat met hondentoiletten en afvalbakken voor hondenpoep in Sint-Oedenrode. O.a. in de wijk Kienehoef. Zijn daar nog hondentoiletten? Staan er aparte afvalbakken voor hondenpoep? Worden er in het kader van de harmonisatie ook paaltjes geplaatst zoals die in Veghel staan met de tekst “ruimplicht” of “geen ruimplicht”? Kortom: is duidelijk hoe de goedwillende hondenbezitter daar om moet gaan met de ontlasting van zijn of haar viervoeter?

wordt vervolgd.....

Reacties

Het is erg mooi dat het onderwerp hondepoep werd aangedragen tijdens de opendag. Ik heb wel ernstige bedenkingen bij de zinsnede dat hondeneigenaren zich toch als nette burger aan de ruimplicht willen houden. Als dat zo is dan zouden er niet op diverse plekken hondendrollen liggen. Wat is het probleem om een hondendrol in een zakje op te pakken en mee naar huis te nemen? Waarom is dat geen prettige oplossing? Is dat dan een argument om die shit overal te laten liggen? Of moeten wij dan met zijn allen gaan betalen, zodat de arme hondeneigenaar zijn beest in bepaalde plekken kan laten kakken, als ze dat trouwens al doen. Nu ligt het bijvoorbeeld rondom de Openbare Basisschool vol met drollen, dat was ook zo toen het nabij gelegen hondentoilet er nog was. Ook bij mij in de wijk is het schering en inslag en geregeld kan ik zelf drollen uit de speeltuin voor mijn huis in de afvalbak knikkeren. Nette burgers? Lijkt mij dat die nette burger gewoon die drol in een zakje mee naar huis moet nemen. Als dat kennelijk al te onfris, moet dat dan maar naar de gemeenschap worden geduwd? Lekker sociaal zeg!