Bezoek inburgeraars ROC aan de gemeente

4 juni 2018

Bezoek inburgeraars ROC aan de gemeente

Zeventien mensen die op het ROC bezig zijn met hun inburgeringscursus waren te gast in het gemeentehuis van Veghel. Waar ze informatie kregen over hoe het gemeentelijk bestuur in elkaar steekt en daarover vragen konden stellen. Vanuit de SP was Kees van Limpt (foto) hierbij als raadslid aanwezig.

Voor deze mensen best lastige materie. Maar toch hadden ze de hoofdlijnen al vrij snel te pakken. Over de rol van de raad, coalitie en oppositie. En wat er door de wethouders zoal geregeld moet worden. Vaak in opdracht van de raadsleden. Met een oefening om te ervaren hoe moeilijk het vaak is om te kiezen. Ook hadden ze vragen geformuleerd, die door de aanwezige raadsleden (naast Kees was ook Mirjam van Esch van Hart voor Schijndel aanwezig) werden beantwoord.

Heel praktisch vaak over bijvoorbeeld paspoort, busvervoer, wonen, binnenhalen van bedrijven, spoorverbinding, bushalte of wat je moet doen als je gaat trouwen. Met soms als antwoord, dat de gemeente daar niet over gaat.   Er werd geanimeerd met elkaar gesproken en daar kwamen nog wat aandachtspuntjes uit naar voren. En nu maar hopen dat ze er voldoende van hebben opgestoken om eventuele vragen hierover tijdens het inburgeringsexamen op een goede manier te kunnen beantwoorden. Wij wensen hen daar veel succes bij.