Initiatiefvoorstel: gehandicaptenparkeerkaart/plaats

7 september 2018

Initiatiefvoorstel: gehandicaptenparkeerkaart/plaats

Foto: SP

In de komende raadsvergadering van 20 september komt de SP Meierijstad – samen met Hart voor Schijndel –  met een initiatiefvoorstel over vergoeding van legeskosten. Bij aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart en/of -plaats. Want als je de pech hebt om minder mobiel te worden en je aangewezen bent op een invalidenparkeer-plaats dan kan die aanvraag aardig in de papieren lopen. Medisch advies, aanleg van een parkeerplaats of wijzigen van de kentekenplaat. Mensen met lage inkomens kunnen met name de legeskosten niet gecompenseerd krijgen. Ook mogen ze niet kwijtgescholden worden – zoals wij eerder in een motie hadden voorgesteld –  omdat leges kostendekkend moeten zijn.

Daarom stellen we voor om de gemaakte kosten te laten vergoeden als voorziening vanuit de WMO. Net als trapliften, scootmobielen of rolstoelen. Onder dezelfde voorwaarden als die gelden voor deze voorzieningen. En daar de verordening maatschappelijke ondersteuning Meierijstad op aan te passen. Dan hebben mensen met een kleinere beurs toch de mogelijkheid om deze kosten (deels)nvergoed te krijgen. Want niemand vraagt er immers om “gestraft” te worden voor de pech die je hebt, als je mobiliteit om welke reden dan ook tot beperking leidt. Met de noodzaak een invalidenparkeerplaats aan te vragen. We hopen op voldoende steun van andere partijen voor dit voorstel.  NB.  Gezien de recente ontwikkelingen kan het ook zomaar zijn dat  één en ander ook via de leges geregeld kan worden.  Wij houden u op de hoogte.

Reacties

Geweldig voorstel, ben echter ook erg benieuwd naar de motivatie om de prijs van een invalidaparkeerkaart in 5 jaar te verhogen van €100,00 naar €330,00 nu ? Zelf heb ik sinds 3 jaar zo’n kaart en die koste toen al € 154,00.