Is het een feestje waard? Wij denken van niet

10 december 2018

Is het een feestje waard? Wij denken van niet

Op 1 januari bestaat de gemeente Meierijstad twee jaar. Gefeliciteerd met die verjaardag! Wij hebben dan als raad meer dan 60 verordeningen vastgesteld, waarvan zes wijzigingen. Daarnaast nog 11 nota's, 7 beleidsstukken of -regels, 6 visies, 4 kaders en 4 regelingen en 3 rapporten. Hard gewerkt zou je zeggen. Zeker de ambtenaren die dit allemaal hebben moeten voorbereiden en uitwerken. Maar zijn we er als bewoners van die nieuwe gemeente nou daadwerkelijk beter van geworden? Dat is natuurlijk de grote vraag die je kunt stellen.

Is het een feestje waard? Wij denken van niet. Want tijdens één van de raadsvergadering moest geconstateerd worden, dat de fusie nog geen concreet voordeel had opgeleverd. Op het niveau van de organisatie dan. En ook voor de burgers lijkt er nog geen “winst” te behalen.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de belastingverordening die deze maand behandeld wordt en de bijbehorende tarieven dan gaan we toch meer betalen aan OZB. Bij de afvalstoffenheffing lijkt er voordeel te zien, maar dat is schijn. Want het vastrecht gaat met een flink bedrag omhoog.

Zodat met name de mensen die wat minder te besteden hebben er procentsgewijs meer voor gaan betalen. Bovendien kost het omruilen van de grijze bakken fors geld. Lijkt Schijndel in dat opzicht het kind van de rekening te worden. Wat hieruit indringend naar voren lijkt te komen is, dat de papieren werkelijkheid van verordeningen, visies, nota's en stukken veel mooie woorden bevat, maar de praktijk voor veel mensen minder goed uitpakt. En waar gaat het nou over? Wat heb ik eraan? Levert het me voordeel op? Niet dus. Wat de SP betreft dus zeker geen reden voor feest. Maar blijvende aandacht voor in mooie woorden verpakte ontwikkelingen die uiteindelijk negatief uitpakken. Daar kunt u ook in 2019 op rekenen.

Reacties

Ik vraag mij af of er toezeggingen/beloften zijn gedaan door wethouders zodat de fusie aantrekkelijk werd gemaakt.
Minimaal kunnen we de beloftes/ toezeggingen opeisen!