woonmeij wacht met huurbevriezing- verlaging

14 mei 2019

woonmeij wacht met huurbevriezing- verlaging

Woonmeij wil dit jaar nog geen huurbevriezing of huurverlaging toepassen. Het argument is dat het dit jaar nog niet mogelijk zou zijn om een tijdelijke huurbevriezing/verlaging toe te passen. Volgens de SP is dit echter maar deels waar.

Via onderstaande brief hebben we laten weten, dat waar een wil is, is een weg;

Geachte meneer Wonders,

Bedankt voor uw snelle reactie op onze brief betreffende huurbevriezing/huurverlaging.

Omdat u erbij blijft dat het vooralsnog wettelijk niet mogelijk is om een tijdelijke huurverlaging of huurbevriezing mogelijk te maken, wil ik u op het volgende wijzen;

Dit argument is in onze ogen maar deels waar.

Voor 2019 geldt een overgangsjaar. Sommige corporaties, onder meer in de gemeenten Utrecht en Rotterdam, hebben al ervaring met een eigen regeling om de woonlasten voor dure scheefwoners te beperken. Als de lokale partijen (corporaties, huurders, gemeenten) het daarover eens zijn, kunnen die regelingen gewoon worden doorgezet om de uitvoering zo eenvoudig mogelijk te houden.

U schrijft ook dat een gewone huurbevriezing of huurverlaging natuurlijk altijd mogelijk is. Dan bestaat er geen mogelijkheid om deze verlaging/bevriezing weer ongedaan te maken na een inkomensstijging. Dat klopt. Zoals u weet heeft u dan altijd nog de mogelijkheid om extra inkomensafhankelijke huurverhoging op te leggen. En ja, dan duurt het langer voor de huurprijs weer op het oude niveau zal zijn. Maar financieel gezien moet Woonmeij dit wel kunnen dragen.

Met vriendelijke groeten, SP Hulpdienst

we houden u op de hoogte