Gewraakte “druppel'' ter ziele.

24 juli 2019

Gewraakte “druppel'' ter ziele.

Niet aangenomen SP-motie toch uitgevoerd.

Er is veel te doen geweest rond de “druppel” die de gemeente Meierijstad wilde invoeren. Om een “handig” systeem in te voeren om de rekeningen te betalen voor het aanbieden van afval op de werf in één van de drie hoofdkernen. Maar vanaf het begin was het een puinhoop. Fouten bij het verspreiden van de druppels, die uiteindelijk ook nog eens niet bleken te werken. En met het risico van spooknota's, omdat betaling pas achteraf in het volgende jaar zou worden afgehandeld. Daarom hebben wij als SP in maart van dit jaar gepleit voor het systeem van betalen bij afleverring. “Boter bij de vis” dus. In een motie vroegen wij om het opschorten van het gebruik van de druppel met een jaar en onderzoek naar de door ons voorgestelde manier van betalen. Voor deze motie kregen we destijds geen enkele steun.

En wat blijkt nu: de niet gesteunde motie is uiteindelijk toch uitgevoerd. Inmiddels hebben we in een persbericht kunnen lezen dat de “druppel” niet wordt ingevoerd en betaling bij levering de norm wordt.

Er is dus onderzoek gedaan met deze conclusie als uitkomst. Met andere woorden: een zinvolle motie ontraden (door het college) en niet gesteund (door de overige fracties), maar toch uitgevoerd. Hoe gek wil je het hebben in onze gemeentelijke democratie? Voor ons in elk geval de voldoening van achteraf je gelijk krijgen. Maar je had toch mogen hopen dat een verstandig college en een naar argumenten luisterende raad zich anders hadden opgesteld. Nu is het een afgang, die ze zich hadden kunnen besparen.