Een niet bestaand probleem oplossen voor bijna een miljoen euro? Nee toch

15 juni 2020

Een niet bestaand probleem oplossen voor bijna een miljoen euro? Nee toch

Foto: SP

De gemeente Meierijstad wil twee nieuwe zwembaden bouwen. Eén in Sint-Oedenrode en één in Veghel. Op vrijwel dezelfde plek als waar ze nu staan. Prima idee natuurlijk en als SP zijn wij voor. Want sporten is gezond en zwemmen een prima vrijetijdsbesteding. Lekker in het centrum, wat wil je nog meer? Daarvoor is ongeveer twintig miljoen euro uitgetrokken. Het mag wat kosten inderdaad.

Waarbij nog wel aangetekend mag worden, dat een keuze uit het verleden om het zwembad en de ondergrond in Veghel te verkopen aan een marktpartij hen veel winst oplevert en wij als gemeenschap de lasten nu moeten dragen. Een excuus hiervoor zou passend zijn. Maar desalniettemin: goed voorstel dus, bouw van de zwembaden.

Op één onderdeel na dan. Want in het voorstel wordt ook ruim acht ton gevraagd om een parkeerprobleem in Veghel mee op te lossen. En volgens ons is dat te gek voor woorden. Want net als in Sint- Oedenrode verandert er in Veghel niets aan de bestaande situatie. Daar blijkbaar geen probleem, maar in Veghel wel. Zou er daarom voor veel geld een parkeerdek gebouwd moeten worden. SP raadslid Kees van Limpt:

Op geen enkele manier is ons duidelijk gemaakt, wat het probleem dan zou zijn. Dus zullen wij als SP tijdens de raadsvergadering met een amendement vragen om dit bedrag voor parkeren uit het voorstel te halen. Omdat wij bovendien ook vinden, dat geld dat bestemd is voor de bouw van zwembaden niet gebruikt moet worden om een (niet bestaand?) parkeerprobleem mee op te lossen.

Ook al is dat – volgens het college – geld dat uitgespaard is omdat er geen grond aangekocht hoefde te worden. Dan nog moet je het in onze optiek zuiver houden. En blij zijn met dat “voordeeltje”. Maar het niet oneigenlijk gebruiken zoals nu gebeurt. En een sportief iemand komt met de fiets naar het zwembad. Toch?